Edukacyjne lęki i niepokoje pedagoga
Abstract
W zamieszczonym artykule wyraziłem swoje lęki i niepokoje wobec niektórych nurtów i teorii pedagogicznych wywodzących się głównie z postmodernizmu. Do nurtów tych zaliczyłem: antypedagogikę, pedagogikę ponowoczesności i szkoły waldorfowskie. Antypedagogika i pedagogika ponowoczesności opierają się na liberalizmie wychowawczym, lansują pełną autonomię i wolność osoby ucznia, w którą nie mogą ingerować wychowawcy. Relatywizm etyczno – moralny został w nich szczególnie mocno wyeksponowany. Natomiast szkoły waldorfowskie próbują wychowywać młodego człowieka bezstresowo, w izolacji od problemów i kłopotów codziennego życia. Zawieszeni w iluzji harmonii, otuleni kokonem antropozofii i reinkarnacji, zmierzają do nowego, nierealnego świata. Swój niepokój kieruję również w stronę szkoły zarzucając jej ucieczkę od procesu wychowania.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: