Edukacyjne lęki i niepokoje pedagoga
Abstract
W zamieszczonym artykule wyraziłem swoje lęki i niepokoje wobec niektórych nurtów i teorii pedagogicznych wywodzących się głównie z postmodernizmu. Do nurtów tych zaliczyłem: antypedagogikę, pedagogikę ponowoczesności i szkoły waldorfowskie. Antypedagogika i pedagogika ponowoczesności opierają się na liberalizmie wychowawczym, lansują pełną autonomię i wolność osoby ucznia, w którą nie mogą ingerować wychowawcy. Relatywizm etyczno – moralny został w nich szczególnie mocno wyeksponowany. Natomiast szkoły waldorfowskie próbują wychowywać młodego człowieka bezstresowo, w izolacji od problemów i kłopotów codziennego życia. Zawieszeni w iluzji harmonii, otuleni kokonem antropozofii i reinkarnacji, zmierzają do nowego, nierealnego świata. Swój niepokój kieruję również w stronę szkoły zarzucając jej ucieczkę od procesu wychowania.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: