Rozwojowy paradygmat inteligencji emocjonalnej
Abstract
Rozwój inteligencji emocjonalnej ma charakter hierarchiczny. Kształtuje się od najbardziej podstawowych zdolności percepcji i ekspresji emocji, poprzez zdolność do asymilacji emocji w procesy myślenia, następnie zdolność do rozumienia emocji, aż do poziomu najwyższego, związanego z refleksyjnością i świadomą regulacją emocji. Peter Salovey i John Mayer uwzględniają aspekt rozwojowy, wyróżniając w ramach każdej z wymienionych grup zdolności reprezentujące kolejne stopnie dojrzałości – od najwcześniej do najpóźniej pojawiających się w toku rozwoju. Rozwój inteligencji emocjonalnej odbywa się stopniowo w procesie uczenia się. Związany jest przede wszystkim z uzyskaniem zmiany, która polega na doskonaleniu umiejętności emocjonalnych, strategii działania i nawyków, dzięki którym człowiek może skuteczniej funkcjonować, bardziej adekwatnie do sytuacji oraz z większą satysfakcją. Wiedza emocjonalna pojawia się już w dzieciństwie i kształtuje się wraz z wiekiem. Jednak sama teoria jest niewystarczająca, bez jej praktycznego zastosowania w sytuacjach doświadczeń społecznych, rodzinnych i rówieśniczych. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej w procesie edukacji ubogaca społeczeństwo o ludzi, którzy posiadają wysoki poziom samoświadomości, są efektywni i skuteczni w wykonywaniu powierzonych im zadań, a także zorientowani są na dobro wspólne, podstawowe wartości oraz dialog.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: