Rozwojowy paradygmat inteligencji emocjonalnej
Abstract
Rozwój inteligencji emocjonalnej ma charakter hierarchiczny. Kształtuje się od najbardziej podstawowych zdolności percepcji i ekspresji emocji, poprzez zdolność do asymilacji emocji w procesy myślenia, następnie zdolność do rozumienia emocji, aż do poziomu najwyższego, związanego z refleksyjnością i świadomą regulacją emocji. Peter Salovey i John Mayer uwzględniają aspekt rozwojowy, wyróżniając w ramach każdej z wymienionych grup zdolności reprezentujące kolejne stopnie dojrzałości – od najwcześniej do najpóźniej pojawiających się w toku rozwoju. Rozwój inteligencji emocjonalnej odbywa się stopniowo w procesie uczenia się. Związany jest przede wszystkim z uzyskaniem zmiany, która polega na doskonaleniu umiejętności emocjonalnych, strategii działania i nawyków, dzięki którym człowiek może skuteczniej funkcjonować, bardziej adekwatnie do sytuacji oraz z większą satysfakcją. Wiedza emocjonalna pojawia się już w dzieciństwie i kształtuje się wraz z wiekiem. Jednak sama teoria jest niewystarczająca, bez jej praktycznego zastosowania w sytuacjach doświadczeń społecznych, rodzinnych i rówieśniczych. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej w procesie edukacji ubogaca społeczeństwo o ludzi, którzy posiadają wysoki poziom samoświadomości, są efektywni i skuteczni w wykonywaniu powierzonych im zadań, a także zorientowani są na dobro wspólne, podstawowe wartości oraz dialog.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: