O potrzebie myślenia w przełomowych czasach (kilka uwag historyka myśli politycznej, a zarazem badacza stanu współczesnej filozofii polityki)
Abstract
Tekst traktuje o zasadniczych pytaniach zadawanych dziś w związku z niecierpliwymi atakami podejmowanymi przeciwko istniejącym tradycjom językowym, uzasadniającym wartościowanie rozmaitych zdarzeń i wypowiedzi; ataki te, podejmowane zwłaszcza przez zwolenników stanowiska pozytywistycznego, prowadzą w szczególności do erozji dotąd dominujących sposobów uzasadniania istniejącego ładu normatywnego jako najważniejszego bodaj z analizowanych w historii myśli politycznej i współczesnej filozofii polityki punktu odniesienia dla myślenia jako takiego. Czas obecny, czas popularności tych ataków, jest „przełomowy”, gdyż wymaga stałej, krytycznej refleksji o istnieniu podobnego ładu, negowanego jako opresyjny między innymi przez coraz liczniejszych zwolenników stanowiska agonistycznego, współtworzących między innymi projekt radykalnej demokracji przeciwko nie tylko tradycji konserwatywnej, ale i liberalnej.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: