Siła moich myśli
Abstract
W artykule bronię tezy, że „moje” myśli nadają moc myśleniu. Nie wszystkie myśli, które przeżywam są moje. „Moje” myśli spełniają dwa warunki: autentyczność i autonomię. „Moje” myśli są autentyczne, bo: 1. są moimi przekonaniami – akceptuję je, nie są dla mnie obce i potrafię je uzasadnić; 2. są dla mnie ważne, przez to, że są związane z duchowym „centrum” jednostki – zbiorem przekonań, które współtworzy moją tożsamość; 3. są przyswojone, dzięki czemu również cudze myśli mogą stać się własne. Ja zachowuje autonomię i dystans wobec „moich” myśli. To pozwala zachować wolność, możliwość weryfikacji myśli i uchronić się przed fanatyzmem. „Moje” myśli nie wydają się mieć dużej siły. Najbardziej skuteczne wydają się myśli fanatyków, którzy bez dyskusji, z siłą taranu, realizują własne idee. Równie skuteczne mogą być myśli oportunistów, którzy nie przywiązują się do żadnej idei, ale sprawnie realizują to, co jest korzystne w danej sytuacji. „Moje” myśli nie są zbyt skuteczne – uwikłane w wewnętrzny dialog, zbyt niepewne. Jednak siła moich myśli nie polega na skuteczności: one wyzwalają z wewnętrznego zafałszowania, pozwalają odkryć prawdziwą naturę świata i nas samych – a ponadto uwalniają nas z niewoli własnych przekonań. Wyzwolenie, jakie niosą „moje” myśli, ma większą siłę niż światowa skuteczność.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: