Edukacyjny "tuning" kreatywnego myślenia
Abstract
Edukacyjny tuning kreatywnego myślenia oznacza wszystkie świadomie podejmowane działania nakierowane na wzmocnienie, wspieranie czy też stymulowanie zdolności twórczego myślenia uczniów. Dokonując świadomego wyboru, Autorka przedstawia trzy kwestie jako zaproszenie do dalszej lektury i dyskusji. Na wstępie przedstawia fundamenty działań pedagogicznych nakierowanych na wspieranie potencjału kreatywności człowieka. Założenia dotyczą fenomenu twórczości jako dyspozycji rozpoznawalnej, powszechnej i poddającej się stymulacji. Uzasadnień dla tak sformułowanych fundamentów edukacyjnego tuningu Autorka szuka w koncepcjach psychologicznych. Poszczególne, pojawiające się w przestrzeni historycznej koncepcje dały asumpt nie tylko dla zbudowania współczesnego rozumienia twórczości jako wielowymiarowego fenomenu, ale też i wskazują możliwości rozpoznawania i wspierania ludzkiej kreatywności. Stojąc na gruncie określonej koncepcji psychologicznej czy można budować narzędzia, które służą do diagnozowania i stymulowania twórczych predyspozycji, cech osobowości sprzyjających twórczości, właściwości poszczególnych ścieżek myślenia twórczego czy też twórczych operacji umysłowych. Kolejno przedstawione zostały kierunki działań edukacyjnych, związane z tworzeniem środowiska edukacyjnego sprzyjającego twórczości oraz z rodzajami wsparcia twórczego instrumentarium czyli sposobami polepszania „oprogramowania” ludzkiego mózgu odpowiadającego za „moc twórczego myślenia”. Następnie podjęta została problematyka zasilania procesów twórczych przez dostarczanie przez szkołę tworzywa dla procesów twórczego myślenia. Na koniec Autorka przedstawia parę refleksji na temat „niemocy twórczego myślenia” czyli opisuje edukacyjne działania na rzecz przezwyciężania przeszkód kreatywności, barier, które mogą tkwić zarówno w samym człowieku (natury poznawczej i emocjonalnej), jak i tych, które tworzy samo edukacyjne środowisko.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: