Edukacyjny "tuning" kreatywnego myślenia
Abstract
Edukacyjny tuning kreatywnego myślenia oznacza wszystkie świadomie podejmowane działania nakierowane na wzmocnienie, wspieranie czy też stymulowanie zdolności twórczego myślenia uczniów. Dokonując świadomego wyboru, Autorka przedstawia trzy kwestie jako zaproszenie do dalszej lektury i dyskusji. Na wstępie przedstawia fundamenty działań pedagogicznych nakierowanych na wspieranie potencjału kreatywności człowieka. Założenia dotyczą fenomenu twórczości jako dyspozycji rozpoznawalnej, powszechnej i poddającej się stymulacji. Uzasadnień dla tak sformułowanych fundamentów edukacyjnego tuningu Autorka szuka w koncepcjach psychologicznych. Poszczególne, pojawiające się w przestrzeni historycznej koncepcje dały asumpt nie tylko dla zbudowania współczesnego rozumienia twórczości jako wielowymiarowego fenomenu, ale też i wskazują możliwości rozpoznawania i wspierania ludzkiej kreatywności. Stojąc na gruncie określonej koncepcji psychologicznej czy można budować narzędzia, które służą do diagnozowania i stymulowania twórczych predyspozycji, cech osobowości sprzyjających twórczości, właściwości poszczególnych ścieżek myślenia twórczego czy też twórczych operacji umysłowych. Kolejno przedstawione zostały kierunki działań edukacyjnych, związane z tworzeniem środowiska edukacyjnego sprzyjającego twórczości oraz z rodzajami wsparcia twórczego instrumentarium czyli sposobami polepszania „oprogramowania” ludzkiego mózgu odpowiadającego za „moc twórczego myślenia”. Następnie podjęta została problematyka zasilania procesów twórczych przez dostarczanie przez szkołę tworzywa dla procesów twórczego myślenia. Na koniec Autorka przedstawia parę refleksji na temat „niemocy twórczego myślenia” czyli opisuje edukacyjne działania na rzecz przezwyciężania przeszkód kreatywności, barier, które mogą tkwić zarówno w samym człowieku (natury poznawczej i emocjonalnej), jak i tych, które tworzy samo edukacyjne środowisko.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: