Edytorial: "Jak?" człowieczego ducha
Abstract
Może nieco zadziwić tytuł obecnego numeru „Horyzontów Wychowania”: „Jak” człowieczego ducha?, gdyż w swoim sformułowaniu jest trochę niekonwencjonalny. I słusznie, bowiemtakie było zamierzenie Redakcji – starać się zwrócić uwagę na
to, w jaki sposób ten duch człowieczy, któremu poświęciliśmy
cały poprzedni numer czasopisma, realizuje się poprzez wytwór
ludzkiego intelektu, ale nie tylko. Okazuje się bowiem, że nie można do końca sprowadzić człowieczego ducha li tylko do subiektywności. On ujawnia się także w rzeczywistości extra nos: w świecie kultury, sztuki, dziejach historii, w nauce, technice
i długo by wymieniać. Wszędzie, gdzie dostrzeżemy ślady
ludzkiego działania, tam odnajdujemy także jego ducha, który go inspirował i nim kierował, a który żyje. Jednakże trudno go opisać i przedstawić. Tym też trudniej uchwycić jego działanie,bo nie zawsze poznaje się go „po owocach”.
W jaki sposób człowieczy duch ujawnia siebie? Jaka jest
zależność, współzależność ducha człowieka od jego „ja”, jego
podmiotowości? Czy ów duch ma wpływ na moje jestestwo?
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: