Edytorial: "Jak?" człowieczego ducha
Abstract
Może nieco zadziwić tytuł obecnego numeru „Horyzontów Wychowania”: „Jak” człowieczego ducha?, gdyż w swoim sformułowaniu jest trochę niekonwencjonalny. I słusznie, bowiemtakie było zamierzenie Redakcji – starać się zwrócić uwagę na
to, w jaki sposób ten duch człowieczy, któremu poświęciliśmy
cały poprzedni numer czasopisma, realizuje się poprzez wytwór
ludzkiego intelektu, ale nie tylko. Okazuje się bowiem, że nie można do końca sprowadzić człowieczego ducha li tylko do subiektywności. On ujawnia się także w rzeczywistości extra nos: w świecie kultury, sztuki, dziejach historii, w nauce, technice
i długo by wymieniać. Wszędzie, gdzie dostrzeżemy ślady
ludzkiego działania, tam odnajdujemy także jego ducha, który go inspirował i nim kierował, a który żyje. Jednakże trudno go opisać i przedstawić. Tym też trudniej uchwycić jego działanie,bo nie zawsze poznaje się go „po owocach”.
W jaki sposób człowieczy duch ujawnia siebie? Jaka jest
zależność, współzależność ducha człowieka od jego „ja”, jego
podmiotowości? Czy ów duch ma wpływ na moje jestestwo?
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: