Entrepreneurship and creativity as social competences required in various university subjects
Abstract
Research Objective: The aim of the paper is the description of the way of understanding of entrepreneurship and creativity, which are described as social competences. The description is based on the analysis of the documents, which described learning outcomes of various educational fields and a few university subjects. The understanding of these competences is the basis for designing the educational process towards these outcomes.
The Research Problem and Methods: The research problem was to state the differences and similarities in the understanding of entrepreneurship and creativity, which are described as social competences in various educational fields and a few university subjects. The second problem was to state the extent to which these attitudes are connected with the character of education of a given university subject. The methods chosen for the research were document analysis and qualitative content analysis.
The Process of Argumentation: This paper shows the results of the content analysis of social competence on various fields of education and on a few chosen studies of different universities.
Research Results: The results of the analysis show that entrepreneurship and creativity are seen in rather general terms in almost all fields of education. Most commonly, the entrepreneurship is understood as shaping students' awareness of the importance of taking action and bearing its subsequent consequences. Creativity, in its turn, is associated with shaping the convictions of how important it is to improve one's personal and vocational competences. The analysis of social competences in the chosen university subjects shows that the understanding of entrepreneurship and creativity is similar. However, next to the importance of personal convictions (cognitive component), students' skills and behaviour patterns (behaviour component) are given much emphasis. The features and skills of entrepreneurial and creative people are also given considerable attention in both terms. The study of the way that these two attitudes are understood shows that the university subjects best adjusted to the character of education are: economics, musical studies (conducting) and pedagogical studies. Creating a more specific description of social competences, adjusted to the character of a given university subject, will certainly benefit teachers responsible for shaping the educational process. When the description of entrepreneurship and creativity as attitudes is too general, it may cause their marginalization in the educational process.
Conclusions, Innovations and Recommendations: The conclusion is crowned with an appeal for further research focused on the connection between the formal description of social competences and their practical implementation by teachers in the educational process.
References
Autonomia programowa uczelni. Ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego, 2010. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Czerepaniak-Walczak M., 2013. Autonomia w kolorze sepii w inkrustowanej ramie KRK. O procedurach i treściach zmiany w edukacji akademickiej. W: M. Czerepaniak-Walczak red. Fabryka dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 29-56.
Dorocki S., Borowiec-Gabryś M., 2014. Problematyka przedsiębiorczości w programie studiów realizowanych w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Horyzonty Wychowania. Vol. 13, No. 28, s. 65-80.
Klim-Klimaszewska A., 2007. Twórcza aktywność. W: T. Pilch, D. Adamczyk red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.6. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 833-841.
Kulig-Moskwa K., Strzelczyk A., 2014. Postawy i zachowania przedsiębiorcze studentów na przykładzie Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu – wyniki badań własnych. Horyzonty Wychowania. Vol. 13, No. 28, s. 81-94.
Marcisz J., 2014. Wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego a kształtowanie postaw przedsiębiorczych w odczuciu młodzieży akademickiej. Horyzonty Wychowania. Vol. 13, No. 28, s. 203-220.
Marszałek A., 2012. Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów. E-mentor nr 3 (45) www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/932 [dostęp: 02.12.2013].
Myers D.G., 2003.Psychologia społeczna, przekł. A. Bezwińska-Walerjan. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Nawrat D., 2014. Sylwetka innowacyjnego menedżera w oparciu o biografie edukacyjne menedżerów. W: E. Dubas. J. Stelmaszczyk red. Biografie edukacyjne. Wybrane konteksty. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 59-97.
Piecuch T., 2010. Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck.
Podgórny M, 2009. Kompetencje edukacyjne z perspektywy zarządzania wiedzą. W: A. Szerląg red., Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Wydawnictwo „Atut”.
Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning (2006/962/EC).
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 w sprawie Krajowych Ram kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, DZ. U. Nr 253, poz. 1520.
Stachowiak B., 2009. Kompetencje kluczowe studentów w kontekście oczekiwań społeczeństwa informacyjnego W: A. Szerląg red., Kompetencje absolwentów szkół wyższych na miarę czasów. Wybrane ujęcia. Wrocław: Wydawnictwo „Atut”.
Szmidt K.J., 2007. Twórczość. W: T. Pilch, D. Adamczyk red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T.6. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 841-850.
Szmidt K.J., 2013. Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II poszerzone. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Szumilas K., 2005. O nauczaniu twórczości w obliczu jej ambiwalencji. W: K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska red. Psychopedagogika działań twórczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 21-27.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: