Internacjonalizacja uczelni wyższych na świecie i jej atrybuty a polska rzeczywistość
Abstract
CEL NAUKOWY: Niniejszy artykuł ma na celu omówienie zjawiska internacjonalizacji szkolnictwa wyższego (SW) zarówno w ujęciu międzynarodowym, jak i z perspektywy polskiej. Jest on wynikiem obserwacji procesu internacjonalizacji niejako „od środka” organizacji, ale również w szerszym ujęciu, z perspektywy zewnętrznej.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Znaczenie internacjonalizacji w kontekście szkolnictwa wyższego stale rośnie dzięki wielu czynnikom, w tym wysiłkom promocyjnym na wszystkich możliwych szczeblach instytucjonalnych (lokalnym, regionalnym i krajowym) oraz staraniom samych uczelni. Niniejszy artykuł rozpoczyna się od analizy istniejących wzorców i metod internacjonalizacji, popartych danymi statystycznymi, a kończy analizą stanu procesu internacjonalizacji w polskich instytucjach SW. Podstawowymi metodami badawczymi są przegląd piśmiennictwa i analiza danych statystycznych, jak również dostępnych sprawozdań na temat internacjonalizacji polskich uczelni.
PROCES WYWODU: W niniejszym artykule podjęto próbę zwrócenia uwagi na rosnące wyzwania dotyczące wspierania internacjonalizacji uczelni. Przedstawiono w nim argumenty przemawiające za internacjonalizacją SW, podstawowe jej formy (wymiana studentów i pracowników, podwójne dyplomy etc.) oraz ich zastosowanie w praktyce światowych uczelni. W artykule dokonano charakterystyki stanu internacjonalizacji SW w Polsce oraz wskazano podstawowe działania, które powinny zostać wdrożone, aby dość niska pozycja naszego kraju na rynku edukacji międzynarodowej mogła ulec znaczącej poprawie.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki tej analizy wskazują, że pomimo dotychczasowych wysiłków na rzecz umiędzynarodowienia SW w Polsce brak jest świadomości znaczenia tego aspektu w polskich uczelniach. Dodatkowo, istnieje dysonans pomiędzy autonomicznymi działaniami prowadzonymi przez uczelnie a brakiem zachęt ze strony władz krajowych.
WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Niniejsza praca proponuje kilka istotnych zaleceń dotyczących wzmacniania internacjonalizacji uczelni w Polsce na poziomie mikro i makro. Podczas gdy poziom instytucjonalny wymaga wielu zmian organizacyjnych, w tym aktualizowania strategii, stworzenia sprzyjającego otoczenia i sprawnej komunikacji, władze krajowe powinny podjąć wzmożony wysiłek promocyjny, a także wspierać ten proces na poziomie uczelni na różne sposoby, w tym w formie dotacji finansowych.
References
Altbach, P.G., Reisberg, L. i Rumbley, L.E. (2009). Trends in global higher Education: Tracking an academic revolution. Paris: UNESCO.
Boni, M., Szafraniec, K. i Arak, P. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Bracht, O., Engel, C., Janson, C., Over, K., Schomburg, H. i Teichler, U. (2006). The professional value of Erasmus mobility. Kassel/Brussels: International Centre for Higher Education Research, EC.
Education interculturelle et voyages éducatifs. (1956). Bulletin International des Sciences Sociales, vol. 8, no. 4, 589-780.
Carey, K. (2006). College rankings reformed: the case for a new order in higher education, Education Sector Reports no. 19, Washington. Pozyskano z: http://www.issuelab.org/resource/college_rankings_reformed_the_case_for_a_new_order_in_higher_education.
Demograficzne Tsunami, Raport na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 r. (2011). Warszawa: Instytut Sokratesa.
Erasmus w Polsce, Polska w Erasmusie. (2012). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
GUS.(2015). Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej. Pozyskano z: www.stat.gov.pl.
Harvey, D. (2003). The New Imperialism. Oxford, UK, New York. Oxford: Oxford
University Press. Joint and Double Degree Programs in the Global Context. (2011). Institute of
International Education, Report on an International Survey. Pozyskano z: http://www.iie.org/EN/Research‑and‑Publications/Publications‑and‑Reports/IIE-Bookstore/Joint‑Degree‑Survey‑Report-2011.
Knight, J. (1999). Internationalization of Higher Education. Quality of Internationalization of Higher Education. Paris: OECD, 13-28.
Knight, J. (2003). Updating the Definition of Internationalization. International Higher Education, vol. 33, 2-3.
Komisja Europejska. (2013a). Europejskie Szkolnictwo Wyższe na Świecie, COM/2013/0499 final. Pozyskano z: http://eur‑lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2013:0499:FIN:PL:PDF.
Komisja Europejska. (2013b). Erasmus programme in 2011-12: the figures explained. Pozyskano z: http://europa.eu/rapid/press‑release_MEMO-13-647_en.htm.
Komisja Europejska. (2014). Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno‑Społecznego i Komitetu Regionów. Pozyskano z: file:///C:/Users/Monika_/Downloads/COM_2014_29_PL_ACTE_f%20(1).pdf.
Komunikat prasowy Komisji Europejskiej z 22.09.2014 r. Pozyskano z: http://europa.eu/rapid/press‑release_IP-14-1025_pl.htm.
Koźmiński, A.K. (2014). Kultura sieci? Kongres Kultury Akademickiej, Kraków 20-22.03.2014. Pozyskano z: http://kongresakademicki.pl/kultura‑sieci‑andrzej‑k‑kozminski.
Kwiek, M. (2010). Integracja europejska a europejska integracja szkolnictwa wyższego. CPP RPS, vol. 17.
Kwiek, M. (2010). Zarządzanie polskim szkolnictwem wyższym w kontekście transformacji zarządzania w szkolnictwie wyższym w Europie. CPP RPS, vol. 15.
Marmolejo, F. (2012). Internationalization of Higher Education: the good, the bad, and the unexpected. Chronicle of Higher Education. Pozyskano z: http://chronicle.com/blogs/worldwise/internationalization‑of‑higher‑education‑the‑good‑the‑bad‑and‑the‑unexpected/27512.
OECD. (2014). Education at a Glance 2014: OECD Indicators. OECD Publishing.Pozyskano z: http://www.oecd.org/edu/Education‑at‑a‑Glance-2014.pdf.
Olechnicka, A., Płoszaj, A., Pander, A. i Wojnar K. (2010). Analiza strategii, modeli działania oraz ścieżek ewolucji wiodących szkół wyższych na świecie. Raport z badania dla Projekt Foresight regionalny dla szkół wyższych Warszawy i Mazowsza, Akademickie Mazowsze 2030. Warszawa.
Proulx, R. (2007). Higher Education Ranking and Leagues Tables: Lessons Learned from Benchmarking. Higher Education in Europe, vol. 32 (1), 71-82.
Rauhvargers, A. (2013). EUA Report on Rankings. Global University Rankings and their Impact Report II.
Siwińska, B. (2014). Uniwersytet ponad granicami. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce i w Niemczech. Warszawa: Warszawa.
Study in Poland, Studenci Zagraniczni w Polsce 2014. (2014). Fundacja Edukacyjna Perspektywy. Szromnik, A. (2014). Uczelnia na zagranicznym rynku edukacyjnym – strategia internacjonalizacji szkoły wyższej. Management and Business Administration. Central Europe, vol. 22/1, 36-59.
Umiędzynarodowienie Szkolnictwa Wyższego. (2015). MNiSW. Pozyskano z: http://www.nauka.gov.pl/aktualnosci‑ministerstwo/program‑umiedzynarodowienia‑szkolnictwa‑wyzszego.html.
http://ec.europa.eu/education/erasmus‑for‑all/
http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/
http://www.dfat.gov.au/about‑us/publications/Pages/trade‑in‑services‑australia.aspx/
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: