Badanie postaw przedsiębiorczych studentów – wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie - na tle ogólnych rozważań o istocie, roli i rodzajach przedsiębiorczości - wybranych teoretycznych aspektów postaw przedsiębiorczych studentów oraz prezentacja wyników badań własnych w tym obszarze.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem naukowym publikacji jest ocena poglądów i opinii studentów w związku z istotą przedsiębiorczości i postawami przedsiębiorczymi. Przedstawione badania empiryczne mają charakter dynamiczny i stanowią kontynuację badań przeprowadzonych w 2010 roku w wybranych uczelniach w Wielkopolsce. Badania zostały zrealizowane metodą ilościową z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej.
PROCES WYWODU: Wywód składa się z dwóch zasadniczych elementów. W części pierwszej scharakteryzowano wybrane definicje i klasyfikacje przedsiębiorczości oraz wskazano związek między zamiarem bycia samodzielnym a intencją przedsiębiorczą. W drugiej części przedstawiono wyniki badań własnych przeprowadzonych wśród studentów wybranych wielkopolskich uczelni w zakresie ich postaw przedsiębiorczości.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzone badania empiryczne dowiodły, że studenci wykazują dość silne postawy przedsiębiorcze: 68,8% studentek i 59% studentów pierwszego roku oraz 64,9% studentek i 70% studentów trzeciego roku określało siebie jako osoby przedsiębiorcze. Taka postawa nie przekładała się jednak na zamiar założenia własnej firmy: 50,1% studentek i 38,5% studentów pierwszego roku planowało założyć własną firmę, a 2,6% studentów już ją posiadało, ponadto 2,7% studentek i 8,8% studentów trzeciego roku prowadziło już własną firmę, a 37,9% studentek i 47% studentów miało zamiar ją założyć w bliższej lub dalszej przyszłości. Ankietowani wysoko ocenili takie cechy przedsiębiorcy jak: umiejętności organizacyjne, pewność siebie, kreatywność, ambicję i motywację do osiągania swoich celów oraz umiejętność zarządzania ludźmi i działania w zespole. Badani w bardzo różny sposób pojmowali istotę przedsiębiorczości: niektórzy wiązali ją głównie z prowadzeniem firmy i działalnością o charakterze zarobkowym, a inni traktowali je jako zespół cech charakteru. Potwierdza to złożoność zjawiska przedsiębiorczości we współczesnej gospodarce.
WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Kształtowanie postaw przedsiębiorczych od najmłodszych lat należy traktować jako niezbędny element wychowania warunkujący rozwój społeczeństwa potrafiącego funkcjonować w gospodarce opartej na wiedzy. Ze względów ekonomicznych i społecznych państwo formułować politykę na rzecz rozwijania postaw przedsiębiorczych i w związku z tym uruchomić mechanizmy sprzyjające realizowaniu ich, zwłaszcza wśród. studentów i absolwentów szkół wyższych.
References
Bławat F., (2003), Przedsiębiorca w teorii i przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdań-skie Towarzystwo Naukowe, Seria Monografie, 106, Gdańsk.
Bławat F., (2004), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Wyd. SPG, Gdańsk.
Buchta K., Jakubiak M., (2014), Determinanty postaw przedsiębiorczych jako element inno-wacyjności, Zeszyty Naukowe WSEI, seria: Ekonomia, 9 (2), 167-179.
Dąbrowska K., Skowron M., (2015), Porównanie postaw przedsiębiorczych studentów stu-diów ekonomicznych, społecznych i humanistycznych , Annales. Etyka w życiu gospodarczym, 18, (3), 121-131.
Drucker P.,(1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
Gartner, W.B., (1988). 'Who is an Entrepreneur? Is the Wrong Question, American Journal of Small Business (Spring), 11-32.
Global Entrepreneurship Monitor. Polska. Raport z badań 2013, PARP, 2014, Warszawa.
Kwieciński L., Młodzińska-Granek A., (2014), Academic Entrepreneurship in the Humanities and Social Sciences: Research Conducted among Students of Wroclaw University, Horyzonty Wychowania, 13, ( 26).
Łuczka T., (2007), Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: T. Łucz-ka, (red.), Małe i średnie przedsiębiorstwa. Szkice o współczesnej przedsiębiorczości, Wyd. II , Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 29-40.
Łuczka T., Przybysz J., (2010), Postawy studentów wobec przedsiębiorczości, w: Rozwój przedsiębiorczości w gospodarce rynkowej, J. Grzywacz, S. Kowalski (red.), Wyd. PWSZ w Płocku, 43-55.
Marszałek A., (2012), Analiza postaw przedsiębiorczych wśród studentów, e-mentor.edu.pl, 3 (45), SGH, Warszawa.
Okoń-Horodyńska E, (2008), Edukacja dla innowacji (czy tylko wybrani skazani są na sukces innowacyjny?), Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(31), 34-54.
Peters M., Sigl C., Strobl A, (2007), Die Einstellung zum Unternehmertum aus Sicht zukünf-tiger Universitätsabsolventen, Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, 4, 291-308.
Piecuch, T. (2010). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C. H. Beck.
Piróg D., (2014), Uwarunkowania przedsiębiorczości absolwentów szkół wyższych: założenia teoretyczne i stan rzeczywisty, Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 306-315.
Poznańska K.,(2014), Przedsiębiorczość akademicka – cechy i znaczenie w gospodarce świa-towej i polskiej, w: T. Kraśnicka( red.), Innowacyjność współczesnych organizacji. Kierunki i wyniki badań. [ II]., Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 164-172.
Rembiasz M., (2014), Dojrzała przedsiębiorczość - wybrane problemy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 799, Ekonomiczne problemy usług. 111, 165-174.
Roszkowska-Mądra B., Parfieniuk A., Studnicki M., (2014), Poglądy młodzieży akademickiej studiów ekonomicznych o przedsiębiorczości i determinantach jej rozwoju, Optimum, Studia Ekonomiczne, 6 (72), 217-235,
Siemieniak P., (2015), Wybrane problemy przedsiębiorczości kobiet w Wielkopolsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 848, Ekonomiczne problemy usług ,116, s. 169-179.
Timmons, J., (1999), New Venture Creation. Entrepreneurship for the 21st Century – 5th Edition: Irwin/McGraw-Hill.
Wach K., (2014), Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową, Horyzonty Wychowania, 13, (28), 11-31.
Wach K., (2015), Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej, Przedsiębiorczość i zarządzanie, XVI, ( 7,[III]), 25–40.
Wasilczuk J. (2014), Przedsiębiorcy 55+, czy wiek ma znaczenie?, Zeszyty Naukowe Uniwer-sytetu Szczecińskiego,799. Ekonomiczne problemy usług, 111, 196-206.
Więcek-Janka, E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
http://ec.europa.eu/education/policy/vocational-policy/doc/brugescom_pl.pdf
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: