The concept of University and entrepreneurship: from traditional to contemporary model of connections between university and the market

  • Jarosław Kucharski Jesuit Univwrsity Ignatianum in Krakow
Keywords: ethics of organization, social responsibility, markets, stakeholders

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE:

The aim of the paper is to presents some aspects of argument between traditional, skeptical view of connections between universities and the market and modern proposition of cooperation based on the concept od stakeholders.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS:

The tension between two main functions of university – focusing on mere research and providing various services to society – in the main problem explained in the text. Philosophical analysis is the main method used.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION:

The text starts with a brief presentation of an ancient Greek argument about whether to commercialize the knowledge or not. Second various traditions of university are presented. Then the traditional argument for understanding autonomy of an university as a core value of an university is criticized. The inconsistency between taking the function of university as concentration on mere research and Kantian formula of categorical imperative is also presented. Finally, the idea of considering all the preferences of stakeholders of the university is presented.

RESEARCH RESULTS:

The possibility of mutually beneficial cooperation between university and various market, based on considering the interests of stakeholders, is presented.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS:

The conclusion is to show possible ways of constructive cooperation between universities and market. The concept of balanced cooperation between universities and markets is proposed.

References

Ackoff, R. (1968). Toward an idealized University. Management Science, vol. 15, no. 4, B-212 B122.

Arystoteles. (1996). Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska. W: Arystoteles, Dzieła wszystkie. T. 5. Warszawa: PWN.

Arystoteles. (2003). Polityka, przeł. L. Piotrowicz. W: Arystoteles, Dzieła wszystkie. T. 1. Warszawa: PWN.

Banerski, G., Gryzik, A., Matusiak, K.B., Mażewska, M. i Stawasz E. (2009). Przedsiębiorczość akademicka: raport z badania. Warszawa: PARP.

Bobko, A. i Gałkowski, S. (2012). Uniwersytet – tradycja i współczesne wyzwania. W: M. Żardecka‑‑ Nowak i J. Skrzypek‑‑ Faluszczak (red.), Idea uniwersytetu dziś. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Bok, D. (2003). Universities in the marketplace. The commercialization of higher education. Princeton: Princenton University Press.

Chanpirum S. i Sijde van der P. (2014). Understanding the concept of the entrepreneurial university from the perspective of higher education. Higher Education, vol. 68, issue 6, 891-908.

Cywnar, K.M. (2005). Idea uniwersytetu w kulturze europejskiej. Polityka i Społeczeństwo, 2.

Diogenes Laertios. (1984). Żywoty i poglądy słynnych filozofów, przeł. I. Krońska i inni. Warszawa: PWN.

Evan, W.M. i Freeman, R.E. (1999). Teoria nowoczesnej korporacji oparta na koncepcji “udziałowców zewnętrznych”: kapitalizm kantowski. W: G. Chryssides i J. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, przeł. H. Simbierowicz i Z. Wiankowska‑‑ Ładyka. Warszawa: PWN.

Friedman, M. (1999). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw to przynoszenie zysku. W: G. Chryssides i J. Kaler, Wprowadzenie do etyki biznesu, przeł. H. Simbierowicz i Z. Wiankowska‑‑ Ładyka. Warszawa: PWN.

Gaweł, A. (2014). Business collaboration with universities as an example of corporate social responsibility – a review of case study collaboration methods. Poznań University of Economics Review, vol. 14, no. 1, 20-30.

Geryk, M. (2014). Rola skutecznej komunikacji z interesariuszami jako narzędzie kształtowania polityki w zakresie społecznej odpowiedzialności uczelni. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 338, 40-51.

Geryk, M. (2012). Społeczna odpowiedzialność uczelni. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Guri‑Rosenbit, S. (2006). Wiele idei uniwersytetu i ich różnorodne przejawy, Otwarty Uniwersytet Izraela. Pozyskano z: www.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/seminaria/Kropiwnicki_Guri_Rosenblit_Wiele_idei_uniwersytetu.doc (dostęp: 06.03.2016).

Jeager, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia i H. Bednerek. Warszawa: Aletheia.

Kant, I. (2001). Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg. Kęty: Antyk.

Kant, I. (2003). Spór fakultetów, przeł. M. Żelazny. Nowa Wieś: Wyd. Rolewski.

Krimsky, S. (2006). Nauka skorumpowana?, przeł. B. Biały. Warszawa: PIW.

Łuków, P. (2005). Granice zgody. Autonomia zasad i dobro pacjenta. Warszawa: WN Scholar.

Metha, S.R. (2011). The culture of corporate social responsibility (CSR) in the academic framework: some literary implications. Contemporary Issues in Education Reaserch, vol. 4, no. 10.

Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.

Platon. (2002). Sofista. W: Platon, Sofista, Polityk, przeł. W. Witwicki. Kęty: Antyk.

Platon. (1987). List 7. W: Platon, Listy, przeł. M. Maykowska. Warszawa: PWN.

Sharrock, G. (2000). Why students are nor (just) customers (and other reflections on Life After George). Journal of Higher Education Policy and Management, vol. 22, no. 2.

Tyszka, T. (1999). Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji. Gdańsk: GWP.

Published
2016-12-19
How to Cite
Kucharski, J. (2016). The concept of University and entrepreneurship: from traditional to contemporary model of connections between university and the market. HORIZONS OF EDUCATION, 15(35), 93-108. https://doi.org/10.17399/HW.2016.153505
Section
Vol. 19, No. 51 (2020): Konferencja EDP 2020