Indywidualizacja w pedagogice troską o innego
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem opracowania jest przedstawienie teoretycznych i aplikacyjnych zało żeńna temat i ndywidualizacji w pedagogice w świetle studiów literatury psychologicznej, pedagogiczneji zmian społeczno‑kulturowych, istotnej z punktu widzenia rozwoju i edukacji dziecka.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytanie problemowe sformułowano następująco: jak interpretowanaj jest indywidualizacja, jakie występują zmiany w jej rozumieniu, jakie aspekty ona obejmuje?W artykule podjęto próbę określenia ram krytycznych dyskursów na temat indywidualizacjioraz konteksty teoretyczne i zarysowania prakseologiczne odniesień we współczesnej pedagogice.Zastosowano metodę analizy literatury oraz selekcji i rekonstrukcji treści w celu uzyskaniasyntezy omawianych zagadnień.
PROCES WYWODU: Realizacja celu i odpowiedzi na pytanie problemowe jest ujęta w procesiewywodu, na który składa się: wprowadzenie w problematykę, przeprowadzenie analizy i refleksji
dotyczących istoty i sensu indywidualizacji oraz typów inteligencji i stylów uczenia, będące podstawąniniejszego.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Refleksja nad podjętą problematyką wskazuje na interdyscyplinarny charakter analizowanego obszaru. Prezentowane analizy i refleksje świadczą o zróżnicowaniuw obrębie interpretowanego obszaru rzeczywistości, co sugeruje konieczność zmian w niektórychstrefach edukacji dziecka.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Poszukiwanie współczesnych perspektyw w zakresie indywidualizacji wiąże się z wyrównaniem szans życiowych dzieci, podnoszeniem jakości
ich życia. Jest to problem szeroko omawiany w teorii, ale w praktyce często n iedoceniany lub uznawanyza nowe wyzwanie dla działań w naukach o wychowaniu. Istnieje konieczność projektowaniawąskich programów indywidualizacji realizowanych w instytucjach edukacyjnych.
Bibliografia
Alla, S.D. i Tomlinson, C.A. (2000). Leadership for differentiating schools and classrooms. Virginia USA: Assiocition for Supervision and Curriculum Development Alexandria.
Bałachowicz, J. (2011). Edukacja początkowa wobec potrzeb indywidualnego rozwoju dziecka.
W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia –
refleksja nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Cohen, L., Maniono, L. i Morrison, K. (1999). Wprowadzenie do nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S‑ka.
Denek, K., Bereźnicki, F. i Świrko-Pilipczuk, J. (red.). (2002). Proces kształcenia i jego uwarunkowania. Szczecin: Wydawnictwo Kwadra.
Dryden, G. i Vos, J. (2000). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka.
Ellis, R. (1995). The study of second language acquisition. New York, Oxford: Oxford University Press.
Gardner, H., Kornhaber, M.L. i Wake, W.K. (2001). Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: WSiP.
Grzegorzewska, S. (2009). Różnicowanie kształcenia w klasach początkowych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hornowski, B. (1985). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: WSiP.
Karpińska, A. i Zińczuk, M. (2011). Indywidualizacja procesu nauczania – teoretyczno-dydaktyczne ujęcie problemu. W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kruszewski, K. (2002). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Kuligowska, K. (1975). Problemy indywidualizacji nauczania. Warszawa: WSiP.
Kupisiewicz, C. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa: Wydawnictwo Graf-Punkt.
Lewowicki, T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa: PWN.
Matczak, A. (1992). Z badań nad różnicami indywidualnymi w zakresie zdolności. W: J. Strelau,
W. Ciarkowska i E. Nęcki (red.), Różnice indywidualne: możliwości i preferencje. Wrocław –
Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Okoń, W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Palka, S. (1988). Pedagogiczne czynniki różnicujące szanse edukacyjne uczniów. W: H. Moroz
(red.), Czynniki różnicujące szanse edukacyjne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Katowice:
Wydawnictwo UŚ.
Palka, S. (2003). Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Piotrowski, E. (2008). Różnice indywidualne jako podstawa procesu indywidualizacji edukacji szkolnej. W: J. Grzesiak (red.), Ewaluacja i innowacje w edukacji. Ewaluacja w dialogu – dialog w ewaluacji. Kalisz – Konin: Wydawnictwo PWSZ.
Preuss-Kuchta, L. (1996). Indywidualizacja w praktyce dydaktycznej. Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Taraszkiewicz, M., Redlisiak, G., Bednarkowa, W. i Taraszkiewicz, Z. (2009). Jak wspierać dziecko w nauce. Niezbędnik Aktywnego Rodzica. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Skrzetuska, E. (2011). Poziomy i wymiary indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej. W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Strelau, J. (2006). Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Wenta, K. (2002). Projektowanie procesu kształcenia. W: K. Denek, F. Bereźnicki i J. Świrko-Pilipczuk (red.), Proces kształcenia i jego uwarunkowania. Szczecin: Wydawnictwo Kwadra.
Więckowski, R. (1973). Problem indywidualizacji w nauczaniu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Więckowski, R. (1975). Nauczanie zróżnicowane. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Copyright (c) 2018 MARZENNA MAGDA-ADAMOWICZ
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: