Gender and labor market situation among technical university graduates in Poland

  • Michał Tomasz Tomczak Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii

Abstrakt

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of article is to analyse the professional situation of technical university graduates in Poland, focusing on the gender as the key impact factor.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The research problem was to examine the in­fluence of gender on the employee’s professional situation among technical university graduates in Poland. Empirical data was gained as a result of six annual quantitative research projects, con­ducted in the years 2012‑2017 on a total sample of almost 8000 respondents.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Firstly, the method of empirical research and hypoth­eses were described.Secondly, the relation of gender and the situation in the Polish labor market was presented and then the situation of technical university graduates within the contemporary la­bor marketwere outlined. Finally, there was a presentation of research results and summary with recommendations.

RESEARCH RESULTS: The results confirm the influence of gender on the employee’s profession­al situation, which is worse for women, also in the case of technical university graduates. Women fared worse than men i.a. in terms of the percentage of working individuals, the length of the pe­riod of searching for employment upon graduation and they were paid less than men. Neverthe­less, it should be emphasized that the situation of both the women and the men surveyed can be described as favourable.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: It can be hoped that the dif­ferences will be reduced. The changes should focus primarily on two key areas: the amount of re­muneration received and the nature of the workplace.

Biogram autora

Michał Tomasz Tomczak, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii
Adiunkt na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Koordynator Zespołu ds. monitorowania losów zawodowych absolwentów PG. Kierownik studiów podyplomowych Menadżer HR oraz Zarzadzanie Samorządem Terytorialnym. Autor wielu publikacji z dziedziny zarządzania zasobami ludzkimi, kompetencji pracowników i losów zawodowych absolwentów uczelni.

Bibliografia

Baranowska-Rataj A. and A. Matysiak, 2016. The Causal Effects of the Number of Children on Female Employment - Do European Institutional and Gender Conditions Matter?, Journal of Labor Research, 37, pp. 343–367.

Barwińska-Małajowicz, A., 2013. Start zawodowy absolwentów szkół wyższych w Polsce i Niemczech. Warszawa: CeDeWu.

Bičáková, A., 2017. A Note on Selection and Gender Unemployment Gaps, Journal of Labor Research, 38, pp. 428-438, doi: 10.1007/s12122-017-9257-4.

Brada, J., E. Marelli and M. Signorelli, 2014. Young People and the Labor Market: Key Determinants and New Evidence, Comparative Economic Studies, 56(4), pp. 556–566, doi:10.1057/ces.2014.30.

Bykowski, P., M. Szeluga-Romańska, M. Tomczak and P. Ziemiański, 2012. Absolwent uczelni technicznej na rynku pracy - na przykładzie badań absolwentów Politechniki Gdańskiej z rocznika 2010, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(39), pp. 182 – 193.

Czarnik, Sz., K. Kasparek and M. Magierowski, 2015. Sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy w kontekście sytuacji rodzinnej. In: J. Górniak, ed. Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań. Warszawa-Kraków: PARP, pp. 27-40.

Czarnik, Sz. and K. Kasparek, 2015. Segregacja płciowa na polskim rynku pracy. In: J. Górniak, ed. (Nie)wykorzystany potencjał. Szanse i bariery na polskim rynku pracy. Warszawa-Kraków: PARP, pp. 39-58.

Garrouste, Ch. and M. Rodrigues, 2013. The employability of young graduates in Europe, Laboratoire d'Economie d'Orleans (LEO). European Commission Joint Research Center. MPRA Paper No. 49919. http://mpra.ub.unimuenchen.de/49919/ Accessed 26 November 2016.

Ionescu, A.M. and A.I. Cuza, 2012. How does education affect labour market outcomes?, Review of Applied Socio-Economic Research, 4(2), pp. 130-144.

Janiszewska, D. and M. Wiśniewska, 2015. Barometr zawodów 2016. Raport podsumowujący badanie w województwie pomorskim. Kraków: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie.

Jelonek, M., 2015a. Jakość pracy po studiach jako stopa zwrotu z wyższego wykształcenia. In: J. Górniak, ed. (Nie)wykorzystany potencjał. Szanse i bariery na polskim rynku pracy. Warszawa-Kraków: PARP, pp. 59-76.

Jelonek, M., 2015b. Młodzi na rynku pracy – polityka publiczna wobec wyzwań związanych z poprawą sytuacji zawodowej osób młodych. In: J. Górniak, ed. Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań. Warszawa-Kraków: PARP, pp. 41-54.

Kobiety i mężczyźni na rynku pracy. 2016. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Lee N., P. Sissons, B. Balaram, K. Jones and N. Cominetti, 2012. Short-term crisis – long-term problem? Addressing the youth employment challenge, Lancaster: The New York Foundation.

Lundahl, L., 2011. Paving the Way to the Future? Education and Young Europeans’ Paths to Work and Independence, European Educational Research Journal, 10(2), pp. 168-179.

Nitescu, A., 2016. Gender segregation and woman discrimination on labor market, Annals of the „Constantin Brâncuşi University of Târgu Jiu, Economy Series, Special Issue, II, pp. 112-116.

Olivetti, C. and B. Petrongolo, 2008. Unequal Pay or Unequal Employment? A Cross-Country Analysis of Gender Gaps, Journal of Labor Economics, 26(4), pp. 621–654, doi:10.1086/589458.

Pacuska, M., 2014. Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych – przegląd wyników badań losów zawodowych absolwentów pod kątem zastosowania wskaźników, e-mentor, 1(53), pp. 4-11.

Pavlin, S. and I. Svetlik, 2014. Employability of higher education graduates in Europe, International Journal of Manpower, 35(4), pp. 418-424.

Pukelis, K. and N. Pileičikienė, 2012. Matching of developed generic competencies of graduates in higher education with labour market needs, The Quality of Higher Education, 9, pp. 140-167.

Ryan, R., 2001. The School-to-Work Transition: A Cross-National Perspective, Journal of Economic Literature, 39(1), pp. 34–92, doi:10.1257/jel.39.1.34.

Schmillen, A. and M. Umkehrer, 2013. The Scars of Youth: Effects of Early-Career Unemployment on Future Unemployment Experience. IAB Discussion Paper 201306, Nuremberg: Institute for Employment Research. http://doku.iab.de/discussionpapers/2013/dp0613.pdf. Accessed: 21 November 2016.

Sedlak&Sedlak, 2017. Zestawienie wynagrodzeń absolwentów publicznych uczelni technicznych w Polsce w 2016. http://wynagrodzenia.pl/artykul/zestawienie-wynagrodzen-absolwentow-publicznych-uczelni-technicznych-w-polsce-w-2016 Accessed: 01.07.2017.

Sianou-Kyrgiou, E., 2012. Gender, social inequalities and the transition of graduates to the labour market under crisis conditions, Journal of Critical Studies in Business&Society, 3(1), pp. 112-128.

Szaban, J. M., 2013. Rynek pracy w Polsce i w Unii Europejskiej. Warszawa: Difin.

Tomlinson, M., 2012. Graduate Employability: A Review of Conceptual and Empirical Themes, Higher Education Policy, 25, pp. 407-431.

Tracz-Dral, J., 2013. Dyskryminacja w zatrudnieniu ze względu na płeć. Warszawa: Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Dokumentacji.

Wojdyło-Preisner, M. and K. Zawadzki, 2015. Bariery zatrudnialności osób młodych w Polsce, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1,(35), pp. 55-73.

Wolbers, M.H.J., 2007. Patterns of Labour Market Entry, Acta Sociologica, 50(3), pp. 189-210.

Wojdyło-Preisner, M. & Zawadzki, K. (2015). Bariery zatrudnialności osób młodych w Polsce. Edukacja

Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 1(35), 55‑73.

Wolbers, M.H.J. (2007). Patterns of Labour Market Entry. Acta Sociologica, 50(3), 189‑210.

Opublikowane
2018-09-03
Jak cytować
Tomczak, M. T. (2018). Gender and labor market situation among technical university graduates in Poland. Horyzonty Wychowania, 17(41), 179-189. https://doi.org/10.17399/HW.2018.174112