Mobilność edukacyjna przejawem motywów przedsiębiorczych w doświadczeniach właścicielek niepublicznych placówek edukacyjnych
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Problematyka artykułu nawiązuje do badań podmiotowego aspektu przedsiębiorczości w aspekcie urynkowienia edukacji. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na źródła intencji przedsiębiorczych związanych z doświadczeniami kobiet- właścicielek niepublicznych placówek edukacyjnych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem badawczym jest opis i zrozumienie decyzji edukacyjnych, jakie poprzedziły zamiar założenia niepublicznej placówki edukacyjnej przez ich właścicielki. Przedmiotem badań są doświadczenia, wynikające z biografii edukacyjnych, a więc procedura badawcza jest charakterystyczna dla podejścia jakościowego. Źródłem danych są wywiady narracyjne przeprowadzone z właścicielkami 18 niepublicznych placówek edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, działających w Krakowie.
PROCES WYWODU: W części pierwszej przywołano założenia teoretyczne, dotyczące badań przedsiębiorczości kobiet w odniesieniu do ich wykształcenia. Następnie zwrócono uwagę na aktywność przedsiębiorczą kobiet pracujących na własny rachunek w ramach sekcji Edukacja (PKD) oraz przywołano wyniki badań własnych z udziałem właścicielek.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki analizy narracji ukazują kierunki mobilności edukacyjnej i horyzontalnej właścicielek niepublicznych placówek edukacyjnych, a także różnice w nadawaniu znaczenia dalszemu doskonaleniu kompetencji przedsiębiorczych i pedagogicznych.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Badania nad przedsiębiorczością kobiet rzadko obejmują właścicielki niepublicznych placówek edukacyjnych. Poznanie i zrozumienie doświadczeń tej grupy zawodowej jest ważne w aspekcie motywów przedsiębiorczych w obszarze urynkowienia edukacji.
Bibliografia
Bednarska-Wnuk, I., 2010. Zarządzanie szkołą XXI wieku: perspektywa menadżerska. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
Cieślik, J., 2010. Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Cieślińska, J., 2013. Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placó-wek oświatowych, Studia Edukacyjne, nr 27, ss. 95-112.
Czarniawska, B., 2010. Trochę inna teoria organizacji. Organizowanie jako konstrukcja sieci działań. Warszawa: Wydawnictwo POLTEXT.
Diagnoza Społeczna 2015, Warunki i Jakość Życia Polaków. Raport, J. Czapiński, T. Panek (red.), Warszawa Rada Monitoringu Społecznego, Volume 9 Issue 4.
Domecka, M., Mrozowicki, A., 2008. Robotnicy i ludzie biznesu. Wzory karier zawodowych a zmiana społeczna w Polsce. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom IV, nr 1, ss. 136-155.
Global Entrepreneurship Monitor Women's Entrepreneurship 2016/2017 Report
< http://gemconsortium.org/report/49860> [dostęp 18.02.2018].
Głogosz, D., Mirosław, J., Kobiety na stanowiskach kierowniczych w świetle badań. W: B. Balcerzak-Paradowska, red. Kobiety na stanowisku kierowniczym w sektorze publicznym. Sy-tuacja zawodowa i rodzinna. IPiSS, Warszawa 2014.
GUS, 2017a. Bezrobocie rejestrowane I-III kwartał 2017 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
GUS, 2017b. Aktywność ekonomiczna ludności Polski I kwartał 2017 roku. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
GUS, 2018. Przedsiębiorstwa niefinansowe powstałe w latach 2012–2016. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Huarng, K.H., Mas-Tur, A., Yu, T.H.K., 2012. Factors affecting the success of women entre-preneurs, International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 8, No. 4, pp. 487–497. <https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11365-012-0233-4> [dostęp: 18.02.2018].
Karwowska - Struczyk, M., 2012. Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Krzemiński, I., 2010, Transformacja- „bąble nowego” i „starego” - modelowe myślenie o zmianie. W: I. Krzemiński, red. Wielka transformacja. Zmiany ustroju w Polsce po 1989. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Łośgraf”.
Lisowska, E., 2009. Kobiecy styl zarządzania. Gliwice: HELIOS.
Meulders, D., Plasman, O., Plasman, R., 2003. Nietypowe formy zatrudnienia w Unii Europejskiej. W: A. G. Dijkstra, J. Plantega red. Ekonomia i płeć.: pozycja zawodowa kobiet w Unii Europejskiej. Tłum. A. Grzybek, Gdańsk: GWP, ss. 79-88.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Dz. U. 2017 poz. 1657.
Safin, K. i Pluta, J. 2016. Przedsiębiorczość ludzi młodych i ścieżki karier. Stan, uwarunkowania, konsekwencje. Horyzonty Wychowania, 15 (34), ss. 67-86.
Stevenson, L., 1990. Some Methodological Problems Associated with Researching Women Entrepreneurs. Journal of Business Ethics 9, pp. 439—446.
Szczepański, M., Gawron, G., 2008. Rynkowa segregacja płciowa. Próba rekonstrukcji sytuacji zawodowej kobiet na rynku pracy. W: G. Gawron, B. Pactwa red. Czynniki integracji i reintegracji zawodowej kobiet na regionalnym rynku pracy. Tychy: Śląskie Wydawnictwa Naukowe WSZNS, ss.11-24.
Wasilczuk, J., 2015. Płeć a motywacje przedsiębiorcze oraz podejmowane przez mikroprzed-siębiorców decyzje zarządcze. Problemy Zarządzania 4(56), ss. 115-130.
Zawód: Prezeska! – Diagnoza przedsiębiorczości kobiet, 2017. Warszawa: DeLab
<http://www.siecprzedsiebiorczychkobiet.pl/wp-content/uploads/2017/04/zawod_prezeska_web.compressed-1.pdf> [dostęp 18.02.2018].
Copyright (c) 2019 Jolanta Sajdera
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: