Potrzeba afirmacji człowieka jako wyzwanie dla wychowania
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba uzasadnienia tezy, zgodnie z którą współczesne wychowanie stanęło wobec szczególnego, pilnego wyzwania – mocnego oparcia się na antropologii afirmującej człowieka. Wymaga tego sytuacja z jednej strony wzmagającej się krytyki humanizmu, z drugiej – przedłużającej się pandemii koronawirusa.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Metodą badawczą jest analiza współczesnej sytuacji społeczno-kulturowej i pozycji w niej człowieka i człowieczeństwa w świetle personalistycznej myśli filozoficznej D. von Hildebranda, Ch. Delsol i R. Spaemanna.
PROCES WYWODU: Autorka wychodzi od charakterystyki obecnej sytuacji kultury dystansującej się coraz bardziej od idei humanizmu. Równocześnie zwraca uwagę na trudne konsekwencje wychowawcze sytuacji pandemii. Stawia tezę, że jedyną właściwą odpowiedzią jest afirmacja człowieka. Potrzebę takiej postawy uzasadnia, odwołując się do personalizmu chrześcijańskiego w ujęciu D. von Hildebranda, Ch. Delsol i R. Spaemanna. Wywód kończą wnioski dla wychowania.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza prowadzi do wniosku, iż jedynie personalizm chrześcijański pozwala w pełni uzasadnić potrzebę afirmacji człowieka, wyjaśnić jej rozumienie i wskazać sposoby realizacji tej postawy.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wnioski przeprowadzonej analizy dotyczą możliwości kształcenia postawy afirmacji człowieka, wrażliwości na człowieczeństwo. Zdaniem autorki potrzebne jest kształcenie postaw wobec człowieka i świata warunkujących postawę afirmacji człowieka i świata – a to znaczy postaw uznania, zachwytu, podziwu, bezinteresowności.
Bibliografia
Delsol Ch., (2003), Esej o człowieku późnej nowoczesności. Przekł. M. Kowalska, Wydawnictwo Znak, Kraków
Delsol Ch., (2011), Czym jest człowiek? Kurs antropologii dla niewtajemniczonych. Przekł. M. Kowalska, Wydawnictwo Znak, Kraków
Delsol Ch., (2018), Kamienie węgielne. Na czym nam zależy? Przekł. M. Kowalska, Wydawnictwo Znak, Kraków
Goleman D., (2007), Inteligencja społeczna. Przekł. A. Jankowski, Dom Wydawniczy Rebis Poznań
Hildebrand D. von, Kłoczowski A.J., Paściak J., Tischner J., (1982), Wobec wartości . „W drodze” Poznań, s. 7-51
Kożuchowski, J., Wychowanie jest aktem odwagi. Wizja Roberta Spaemanna. „Wychowanie w rodzinie”, T.XIII, 1/2016, s. 19-37
Mackesy Ch., (2020), Chłopiec, kret, lis i koń., Przekł. M. Słysz, Wydawnictwo Albatros Sp.z o.o. Warszawa
Spaemann R., (2000), Podstawowe pojęcia moralne. Przekł. P. Mikulska, J. Merecki,
Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin
Spaemann R., (2001), Osoby. O różnicy między czymś a kimś. Przekł. J. Merecki, Oficyna naukowa, Warszawa
Spaemann R., (2006), Granice. O etycznym wymiarze działania. Przekł. J. Merecki, Oficyna naukowa Warszawa
Copyright (c) 2020 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: