Towards a Model of Formation in Identity and Mission of the Collaborators of the University Centers of the Society of Jesus: Dreaming the Future

Słowa kluczowe: pedagogika ignacjańska, model ledesmy‑kolvenbacha, uniwersytet jezuicki, tożsamość i misja, formacja

Abstrakt

 

CEL NAUKOWY: Głównym celem artykułu jest zaproponowanie koncepcji, modelu, który pozwoli stworzyć podstawy, przedyskutować i usystematyzować program procesu formacji do poczucia tożsamości i misji dla współpracowników Centrów Uniwersyteckich Towarzystwa Jezusowego na bazie podstaw pedagogiki ignacjańskiej.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy został sformułowany następująco: W jaki sposób można usystematyzować proces formacji do poczucia tożsamości i misji dla współpracowników uniwersytetów Towarzystwa Jezusowego? Pytanie to powinno być podjęte w kontekście pedagogiki ignacjańskiej i w nawiązaniu do jej tradycji wychowawczej. Aby odpowiedzieć na to pytanie, zastosowano metodę analizy i syntezy literatury.

PROCES WYWODU: Opierając się na tradycji edukacji uniwersyteckiej Towarzystwa Jezusowego, skonceptualizowany został tak zwany model Ledesmy-Kolvenbacha. Model ten syntetyzuje założenia ignacjańskiej pedagogiki uniwersyteckiej. Na podstawie tych ram teoretycznych proponuje się i uzasadnia konceptualny model formacji do poczucia tożsamości i misji współpracowników uniwersytetów Towarzystwa Jezusowego.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Zaproponowano koncpecję modelu składającego się z sześciu wymiarów powiązanych ze sobą w sposób dynamiczny i usystematyzowany. Są one podzielone na dwa poziomy: „Identyfikacja z projektem uniwersyteckim” i „Zaangażowanie w misję” w zależności od stopnia asymilacji i integracji współpracowników. Ponadto dla każdego wymiaru proponuje się serię pytań, które pozwalają na ustrukturyzowanie różnych doświadczeń formacyjnych.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Formacja współpracowników na bazie podstaw pedagogiki ignacjańskiej jest konieczna, aby zachować żywą i aktualną (w twórczej wierności tradycji) tożsamość i misję uniwersytetów Towarzystwa Jezusowego. Z tego powodu konieczne jest posiadanie spójnego modelu, który systematyzowałby ten proces formacyjny zgodnie z tradycją pedagogiczną uniwersytetów jezuickich.

Bibliografia

Agúndez, M. (2008). El paradigma universitario Ledesma-Kolvenbach. Revista de Fomento Social, 63, 603-631.

Charmot, F. (1952). La Pedagogía de los jesuitas. Sus principios, su actualidad (F. Segura, Trans.). Sapientia. (Original work published 1943)

Characteristics of Jesuit education. (1986). Jesuit Institute. https://n9.cl/5d4bq

Codina, G. (1968). Aux sources de la pédagogie des Jésuites: Le “modus parisiensis”. Institutum Historicum Societatis Iesu.

The Constitutions of the Society of Jesus and Their Complementary Norms: A Complete English Translation of the Oficial Latin Text. (1996). The Institute of Jesuit Sources. https://n9.cl/constitucionessj

García de Castro, J. (2021). Educar lo invisible. La inspiración de la educación ignaciana. Mensajero.

Hernández-Franco, V. (2015). La formación del profesorado en la Identidad y Misión de las Universidades Católicas desde la experiencia de los Centros Universitarios de la Compañía de Jesús en España: soñando el futuro. In J.C. Torre (Ed.), Renovar la pasión educativa en las universidades católicas (pp. 275-290). Fundaçao Manuel Leao. https://n9.cl/formacion-profesorado

Ignacio de Loyola (2021). Ejercicios Espirituales de San Ignacio de Loyola (J. García de Castro, Ed.). Mensajero. (Original work published 1544)

Ignatian Pedagogy. A Practical Approach. (1993). Jesuit Institute. https://n9.cl/jesuiteducation

Kolvenbach, P.-H. (2008). Centenario Universidad Pontificia Comillas. In M.Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 99-112). UNIJES. (Original work published 1991)

Kolvenbach, P.-H. (2008). La Pedagogía Ignaciana hoy. Un planteamiento práctico. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 124-139). UNIJES. (Original work published 1993)

Kolvenbach, P.-H. (2008). El servicio de la fe y la promoción de la justicia en la educación universitaria de la Compañía de Jesús de Estados Unidos. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 169-189). UNIJES. (Original work published 2000)

Kolvenbach, P.-H. (2008). La Universidad de la Compañía de Jesús a la luz del carisma ignaciano. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 190-209). UNIJES. (Original work published 2001)

Kolvenbach, P.-H. (2008). Evolución del encuentro entre ciencia y fe. In M.Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 236-248). UNIJES. (Original work published 2006)

Kolvenbach, P.-H. (2008). Al Consejo Directivo – Universidad de Georgetown. In M. Agúndez (Ed.), Discursos universitarios. P. Peter-Hans Kolvenbach (pp. 258-266). UNIJES. (Original work published 2007)

Ledesma, D. (1974). De Ratione et ordine studiorum collegii romani. In L. Lukàcs (Ed.), Monumenta Paedagogica Societatis Iesu (Vol. 2, pp. 519-627). Institutum Historicum Societatis Iesu. (Original work published 1564-1565)

Monumenta Historica Societatis Iesu. (1905). Epistolae P. Hieronymi Nadal (Vol. 4). Gabriel López del Horno.

Monumenta Historica Societatis Iesu. (1943). Constituciones (Vol. 1). Institutum Historicum Societatis Iesu.

Nicolás, A. (2008). Misión y Universidad. ¿Qué futuro queremos? https://n9.cl/nicolasesade

Nicolás, A. (2013a). Los antiguos alumnos de la Compañía de Jesús y su responsabilidad social: la búsqueda de un mejor futuro para la humanidad. ¿Qué significa ser creyente hoy? https://cutt.ly/PILC8u9

Nicolás, A. (2013b). UNICAP: en la ciudad de los puentes, una universidad sin fronteras. https://tinyurl.com/yymxlzpf

Nicolás, A. (2019). Profundidad, universalidad y ministerio intelectual: retos para la educación superior jesuita hoy. In J.A. Mesa (Ed.), La Pedagogía Ignaciana. Textos clásicos y contemporáneos sobre la educación de la Compañía de Jesús desde san Ignacio de Loyola hasta nuestros días (pp. 554-574). Universidad Pontificia Comillas-Mensajero-Sal Terrae. (Original work published 2010)

Padberg, J.W. (1992). Who are these people and what are they doing and why? Conversations on Jesuit Higher Education, 1, 1-3. https://n9.cl/padberg

Sosa, A. (2017a). La Universidad, sus egresados y el compromiso con la democracia. https://n9.cl/q8fry

Sosa, A. (2017b). Una universidad llamada a aportar con excelencia en la misión de reconciliación y justicia. https://n9.cl/x6w20

Sosa, A. (2018a). La utilitas como incidencia social de la Universidad. https://n9.cl/4se7j

Sosa, A. (2018b). The University: Wellspring of Reconciled life. https://n9.cl/sosa-loyola

Universidad Pontificia Comillas. (2016). Proyecto educativo. Los mejores para el mundo: un aprendizaje compartido. https://n9.cl/upceducativo

Villa, A., & Lemke, C.A. (2016). El “paradigma Ledesma-Kolvenbach”: Origen y concreción en el ámbito universitario. Arbor, 192(782), a358. doi: http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.782n6003

Opublikowane
2022-03-25
Jak cytować
Hernández Franco, V., Pérez Avellán, E. M., & Pizarro Llorente, H. (2022). Towards a Model of Formation in Identity and Mission of the Collaborators of the University Centers of the Society of Jesus: Dreaming the Future. Horyzonty Wychowania, 21(57), 81-94. https://doi.org/10.35765/hw.2022.57.09