Edytorial: Wymiary i oblicza dialogu
Abstrakt
Według profesora Mariana Śnieżyńskiego „Sens dialogu polega na odkrywaniu prawdy. W dialogu najcenniejsze jest to, co najbardziej subiektywne. Jego istotą jest wolny udział i tolerancja innego, obcego, a także konieczność uważnego słuchania nie tyle słów, co ich sensu”. Pierwszą i najlepszą szkołą dialogu powinna być rodzina. To w niej bowiem – jak podkreśla profesor Stanisław Leszek Stadniczeńko – „występują bezpośrednie relacje twarzą w twarz, nasycone uczuciami i emocjami, a stosunki między członkami są bliskie, tworząc swoiste laboratorium sytuacji wychowawczej”, która powstaje jako rezultat relacji osób w niej uczestniczących. „Rodzina jest pomostem między jednostkową osobą a społeczeństwem”. W dzieciństwie najmocniej kształtuje się nasza osobowość, nasza wrażliwość, nasze postrzeganie rzeczywistości i innych ludzi. Dialog w rodzinie przekłada się na dialog w szerszym kontekście społecznym, określając jego wymiar, jego oblicza. Dialog, będący według Martina Bubera „relacją istotową”, stanowi podstawę człowieczeństwa, kształtuje człowieka.
Copyright (c) 2022 Horyzonty Wychowania
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: