Szkoły jezuickie. Żywa tradycja w XXI wieku. Artykuł recenzyjny
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Poznanie założeń programowych oraz wytycznych kierunkowych szkolnictwa jezuickiego.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Jakie programowe założenia określają kierunki działalności szkół jezuickich w XXI wieku? Metoda desk research.
PROCES WYWODU: Artykuł recenzyjny powstał w wyniku analizy treści poszczególnych części monografii anglojęzycznej Jesuit Schools: A Living Tradition in the 21st Century. An ongoing Exercise of Discernment. Na polskim rynku jest dostępna polska wersja tej książki. Monografia łączy przeszłość z teraźniejszością. Podejście takie jest zbieżne z założeniami polskiej pedagogiki społecznej.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza treści recenzowanej książki pozwala stwierdzić, że bogactwo tradycji szkolnictwa jezuickiego jest obecne w założeniach programowych współczesnych szkół jezuickich.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Monografia jest doskonałym narzędziem metodycznym dedykowanym dla nauczycieli szkół jezuickich.
Bibliografia
Kolvenbach, P.-H. (1986). Characteristics of Jesuit education [„Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania”), https://www.seattleu.edu/media/university-core/files/CharacteristicsJe- suitEducation.pdf
Kolvenbach P.-H. (1993). Ignatian pedagogy: A practical approach [„Pedagogia ignacjańska: podejście praktyczne”], https://www.educatemagis.org/documents/ignatian-pedagogy-a-practical-approach-en/
Ignacy Loyola (1982). Konstytucje Towarzystwa Jezusowego. Nakładem Kurii Prowincji Południowej. Loyola Ignacy (2000). Ćwiczenia duchowe, http://www.madel.jezuici.pl/inigo/ignacy_cd.htm Radlińska, H. (1961). Pedagogika społeczna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Sosa, A. (2019). Universal apostolic preferences of the Society of Jesus 2019–2029 [„Uniwersalne preferencje apostolskie Towarzystwa Jezusowego”], https://www.jesuits.global/sj_ files/2020/05/2019-06_19feb19_eng.pdf
Copyright (c) 2022 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: