Call for Papers: HW Vol 25, No 75 (2026): „Towarzyszenie wychowawcze w teorii i praktyce”

2025-09-10

Towarzyszenie jako strategia oddziaływań wychowawczych coraz szerzej jest stosowana w praktyce i stanowi zasadniczy element teorii pedagogicznej. Towarzyszenie nie jest nową kategorią pedagogiczną, lecz nieco zapomnianą, a obecnie coraz śmielej pojawiającą się w refleksji nad wychowaniem. Można ją odnaleźć w działalności  Sokratesa; pedagogii Jezusa Chrystusa; doświadczeniu ćwiczeń duchownych Ignacego z Loyoli, którym jezuici dzielą się z niesłabnącym powodzeniem od prawie pięciuset lat; czy późniejszych koncepcjach, takich jak:  pedagogika reformy, idea szkoły pracy, pedagogika pragmatyzmu czy pedagogika humanistyczna - choćby wymienić kilka.

Cechą charakterystyczną towarzyszenia jest odwolywanie się do personalizmu, który stanowi  podstawę budowania  zaangażowanej relacji pedagogicznej. Zapraszamy do poszukiwania odpowiedzi na pytanie o specyfikę, potencjał i aktualność idei towarzyszenia oraz możliwości jej aplikacji w teorii i praktyce pedagogicznej.

 Redaktor numeru: Anna Walulik, Aneta Kamińska

Planowane ukazanie się numeru: wrzesień 2026

Nadsyłanie artykułów:  31 maja 2026

Zgłoszenia: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW