Call for Papers: HW Vol 25, No 75 (2026): „Towarzyszenie wychowawcze w teorii i praktyce”
Towarzyszenie jako strategia oddziaływań wychowawczych coraz szerzej jest stosowana w praktyce i stanowi zasadniczy element teorii pedagogicznej. Towarzyszenie nie jest nową kategorią pedagogiczną, lecz nieco zapomnianą, a obecnie coraz śmielej pojawiającą się w refleksji nad wychowaniem. Można ją odnaleźć w działalności Sokratesa; pedagogii Jezusa Chrystusa; doświadczeniu ćwiczeń duchownych Ignacego z Loyoli, którym jezuici dzielą się z niesłabnącym powodzeniem od prawie pięciuset lat; czy późniejszych koncepcjach, takich jak: pedagogika reformy, idea szkoły pracy, pedagogika pragmatyzmu czy pedagogika humanistyczna - choćby wymienić kilka.
Cechą charakterystyczną towarzyszenia jest odwolywanie się do personalizmu, który stanowi podstawę budowania zaangażowanej relacji pedagogicznej. Zapraszamy do poszukiwania odpowiedzi na pytanie o specyfikę, potencjał i aktualność idei towarzyszenia oraz możliwości jej aplikacji w teorii i praktyce pedagogicznej.
Redaktor numeru: Anna Walulik, Aneta Kamińska
Planowane ukazanie się numeru: wrzesień 2026
Nadsyłanie artykułów: 31 maja 2026
Zgłoszenia: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW
