Zachęta do słuchania*
Abstrakt
Przez zmysły otwieramy się na świat. Poprzez zmysły słyszymy,
widzimy i dotykamy tego, co nas otacza. Słuchanie jest tu
niezwykle ważnym procesem postrzegania. Nie mija bowiem ani
jeden dzień, w którym nie słuchalibyśmy, albo nawet nie musielibyśmy
słuchać. Wszystko, co słyszymy i co dociera do naszych
uszu, wpływa na nasze postrzeganie i zmienia naszą biografię
ogólną, a szczególnie – jeśli tak można powiedzieć – naszą biografię
słuchania. Jako że słuchanie i wsłuchiwanie się są niemal
tak oczywiste jak oddychanie, stąd też przyzwyczailiśmy się
do postrzegania słuchania jako zdolności, której nie trzeba się
uczyć. To owszem może się odnosić do słyszenia w ogóle, ale
nie może dotyczyć słuchania, a zwłaszcza wsłuchiwania się.
Wsłuchiwanie się jest a k t ywn ym procesem rozpoczynającym
się już w łonie matki.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: