Zachęta do słuchania*
Abstract
Przez zmysły otwieramy się na świat. Poprzez zmysły słyszymy,
widzimy i dotykamy tego, co nas otacza. Słuchanie jest tu
niezwykle ważnym procesem postrzegania. Nie mija bowiem ani
jeden dzień, w którym nie słuchalibyśmy, albo nawet nie musielibyśmy
słuchać. Wszystko, co słyszymy i co dociera do naszych
uszu, wpływa na nasze postrzeganie i zmienia naszą biografię
ogólną, a szczególnie – jeśli tak można powiedzieć – naszą biografię
słuchania. Jako że słuchanie i wsłuchiwanie się są niemal
tak oczywiste jak oddychanie, stąd też przyzwyczailiśmy się
do postrzegania słuchania jako zdolności, której nie trzeba się
uczyć. To owszem może się odnosić do słyszenia w ogóle, ale
nie może dotyczyć słuchania, a zwłaszcza wsłuchiwania się.
Wsłuchiwanie się jest a k t ywn ym procesem rozpoczynającym
się już w łonie matki.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: