Zachęta do słuchania*
Abstract
Przez zmysły otwieramy się na świat. Poprzez zmysły słyszymy,
widzimy i dotykamy tego, co nas otacza. Słuchanie jest tu
niezwykle ważnym procesem postrzegania. Nie mija bowiem ani
jeden dzień, w którym nie słuchalibyśmy, albo nawet nie musielibyśmy
słuchać. Wszystko, co słyszymy i co dociera do naszych
uszu, wpływa na nasze postrzeganie i zmienia naszą biografię
ogólną, a szczególnie – jeśli tak można powiedzieć – naszą biografię
słuchania. Jako że słuchanie i wsłuchiwanie się są niemal
tak oczywiste jak oddychanie, stąd też przyzwyczailiśmy się
do postrzegania słuchania jako zdolności, której nie trzeba się
uczyć. To owszem może się odnosić do słyszenia w ogóle, ale
nie może dotyczyć słuchania, a zwłaszcza wsłuchiwania się.
Wsłuchiwanie się jest a k t ywn ym procesem rozpoczynającym
się już w łonie matki.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: