Janusz Mariański, Między sekularyzacją i ewangelizacją. Wartości prorodzinne w świadomości młodzieży szkół średnich,

  • Marek Marczewski Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku

Abstrakt

Badania socjologów, którzy zajmują się podstawową wspólnotą
rozwoju człowieka i kolebką każdego narodu 1, a więc rodziną,
wskazują, że w Polsce stanowiła i stanowi najważniejsze środowisko
wychowawcze i socjalizacyjne, zapewniające ciągłość
dziedzictwa kulturowego, narodowego, religijnego i moralnego.
Rodzi się zatem pytanie nie tylko o „kondycję rodziny polskiej”
(s. 17), spełnianie przez nią podstawowych funkcji społecznych,
lecz także – i to pytanie będzie nas przede wszystkim interesować
– o „stan świadomości prorodzinnej młodzieży polskiej
uczęszczającej do szkół średnich, jaki ukształtował się pod koniec
lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku” (s. 20); jakie wartości
prorodzinne są preferowane, bo „od rodziny, od jej wewnętrznej
struktury, preferowanych wartości, uznawanych norm
i wzorów zachowań zależy kształt społeczeństwa” (s. 10). Przez
wartości prorodzinne autor rozumie „te wszystkie elementy życia
rodzinnego (zarówno modele, jak i wzory), które są przez badanych
uznawane za właściwe czy słuszne bądź pozytywnie oceniane
według kategorii «dobre – złe», a więc na poziomie świadomości
zbiorowej” (s. 22).

Opublikowane
2017-04-19
Jak cytować
Marczewski, M. (2017). Janusz Mariański, Między sekularyzacją i ewangelizacją. Wartości prorodzinne w świadomości młodzieży szkół średnich,. Horyzonty Wychowania, 3(6), 275-287. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1280