Janusz Mariański, Między sekularyzacją i ewangelizacją. Wartości prorodzinne w świadomości młodzieży szkół średnich,
Abstrakt
Badania socjologów, którzy zajmują się podstawową wspólnotą
rozwoju człowieka i kolebką każdego narodu 1, a więc rodziną,
wskazują, że w Polsce stanowiła i stanowi najważniejsze środowisko
wychowawcze i socjalizacyjne, zapewniające ciągłość
dziedzictwa kulturowego, narodowego, religijnego i moralnego.
Rodzi się zatem pytanie nie tylko o „kondycję rodziny polskiej”
(s. 17), spełnianie przez nią podstawowych funkcji społecznych,
lecz także – i to pytanie będzie nas przede wszystkim interesować
– o „stan świadomości prorodzinnej młodzieży polskiej
uczęszczającej do szkół średnich, jaki ukształtował się pod koniec
lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku” (s. 20); jakie wartości
prorodzinne są preferowane, bo „od rodziny, od jej wewnętrznej
struktury, preferowanych wartości, uznawanych norm
i wzorów zachowań zależy kształt społeczeństwa” (s. 10). Przez
wartości prorodzinne autor rozumie „te wszystkie elementy życia
rodzinnego (zarówno modele, jak i wzory), które są przez badanych
uznawane za właściwe czy słuszne bądź pozytywnie oceniane
według kategorii «dobre – złe», a więc na poziomie świadomości
zbiorowej” (s. 22).
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: