Janusz Mariański, Między sekularyzacją i ewangelizacją. Wartości prorodzinne w świadomości młodzieży szkół średnich,
Abstract
Badania socjologów, którzy zajmują się podstawową wspólnotą
rozwoju człowieka i kolebką każdego narodu 1, a więc rodziną,
wskazują, że w Polsce stanowiła i stanowi najważniejsze środowisko
wychowawcze i socjalizacyjne, zapewniające ciągłość
dziedzictwa kulturowego, narodowego, religijnego i moralnego.
Rodzi się zatem pytanie nie tylko o „kondycję rodziny polskiej”
(s. 17), spełnianie przez nią podstawowych funkcji społecznych,
lecz także – i to pytanie będzie nas przede wszystkim interesować
– o „stan świadomości prorodzinnej młodzieży polskiej
uczęszczającej do szkół średnich, jaki ukształtował się pod koniec
lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku” (s. 20); jakie wartości
prorodzinne są preferowane, bo „od rodziny, od jej wewnętrznej
struktury, preferowanych wartości, uznawanych norm
i wzorów zachowań zależy kształt społeczeństwa” (s. 10). Przez
wartości prorodzinne autor rozumie „te wszystkie elementy życia
rodzinnego (zarówno modele, jak i wzory), które są przez badanych
uznawane za właściwe czy słuszne bądź pozytywnie oceniane
według kategorii «dobre – złe», a więc na poziomie świadomości
zbiorowej” (s. 22).
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: