Janusz Mariański, Między sekularyzacją i ewangelizacją. Wartości prorodzinne w świadomości młodzieży szkół średnich,
Abstract
Badania socjologów, którzy zajmują się podstawową wspólnotą
rozwoju człowieka i kolebką każdego narodu 1, a więc rodziną,
wskazują, że w Polsce stanowiła i stanowi najważniejsze środowisko
wychowawcze i socjalizacyjne, zapewniające ciągłość
dziedzictwa kulturowego, narodowego, religijnego i moralnego.
Rodzi się zatem pytanie nie tylko o „kondycję rodziny polskiej”
(s. 17), spełnianie przez nią podstawowych funkcji społecznych,
lecz także – i to pytanie będzie nas przede wszystkim interesować
– o „stan świadomości prorodzinnej młodzieży polskiej
uczęszczającej do szkół średnich, jaki ukształtował się pod koniec
lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku” (s. 20); jakie wartości
prorodzinne są preferowane, bo „od rodziny, od jej wewnętrznej
struktury, preferowanych wartości, uznawanych norm
i wzorów zachowań zależy kształt społeczeństwa” (s. 10). Przez
wartości prorodzinne autor rozumie „te wszystkie elementy życia
rodzinnego (zarówno modele, jak i wzory), które są przez badanych
uznawane za właściwe czy słuszne bądź pozytywnie oceniane
według kategorii «dobre – złe», a więc na poziomie świadomości
zbiorowej” (s. 22).
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: