F. Hermanni, Das Böse und die Theodizee. Eine philosophisch – theologische Grundlegung,
Abstrakt
„Jeśli zachwyt i przerażenie stanowią początek wszelkich
teorii, wtedy zło należy do ich najbardziej prawłaściwych przedmiotów.
Zachwycające i przerażające doświadczenia zła (Böse)
i nieszczęścia (Übel) stawia całą masę pytań dotyczących istoty
i bytowego charakteru czegoś złego (Schlechte), jego pochodzenia
i przezwyciężenia, jego stanowiska i celu w całości bytującego
oraz jego stosunku do podstawy bytującego. Co znaczy
w ogóle «być złym»? Skąd pochodzi coś złego i jak długo będzie
trwać? Czy jest ono zupełnie i ostatecznie złe, czy może być do
czegoś też dobre, do czego mogłoby ono być dobre? Jak ma się
sprawa zła przed Bogiem? Jeśli byłby On Bogiem dobrym i wystaraczająco
silnym byłby w stanie zapobiec złu? Dlaczego
faktyczność zła mówi przeciw egzystencji Boga?”
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: