Ignatian Education and Pedagogy (Jesuit)

Keywords: Ignatian education (Jesuit), Ignatian pedagogy (Jesuit, accompaniment), pedagogy of religion, education, Educational Sciences

Abstract

RESEARCH OBIECTIVE: The article was intended to explain the justification for using the term Ignatian pedagogy and its place among educational sciences.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In the context of the research goals outlined, the problem is hidden in the question if it is possible to talk about Ignatian (Jesuit) pedagogy, and if so, under what conditions it happens. While solving it, the method of analysis of sources was used, which provide the basis for creating a new pedagogical theory.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Ignatian pedagogy arises from a specific tradition developed and nurtured by the Jesuits. Showing its characteristic features fits with the educational activity of the order that was taken as a foundation for description of the theory of Ignatian pedagogy.

RESEARCH RESULTS: Ignatian pedagogy belongs to one of the trends set in the pedagogy of religion regarded as a sub-discipline of the educational sciences. The justification for such an approach results from the common assumptions of the pedagogy of religion and Ignatian pedagogy. Its specificity can be found in the assumptions of the spirituality and pedagogy promoted by the Jesuits.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The conducted argument confirms the justification for the use of the term “Ignatian pedagogy.” It should be comprised in the scope of pedagogical trends that refer to religious reality.

 

 

References

Aleksiejuk, A., Marek, Z. i Milerski B. (2020). Pedagogika religii w Polsce. W: Z. Marek i A. Walulik (red.), Słowniki społeczne. Pedagogika religii (s. 33-49). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Ambrogetti, F. i Rubin S. (2013). Jezuita papież Franciszek. Wywiad rzeka z Jorge Bergoglio(A. Fijałkowska-Żydok, tłum.). Dom Wydawniczy Rafael.

Casalini, C. (2019). Włodzimierz Ledóchowski’s call for cura personalis: Humanist roots and Jesuit distinctiveness in education. Studia Pedagogica Ignatiana, 4(22), 123-134.

Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania (B. Steczek, tłum.). (2006). W: Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 9-98). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Duminuco, V.J. (2008). Formacja czy indoktrynacja w pedagogice ignacjańskiej? W: W. Pasierbek (red.), Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today/Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (s. 173-192). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Dybowska, E. (2013). Wychowawca w pedagogice ignacjańskiej. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Dybowska, E. i Królikowski, W. (2017). Rozwój człowieka w pedagogii ignacjańskiej (s. 209-224). W:A. Walulik i J. Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna. Akademia Ignatianum.

Dyrek, K. i Marek, Z. (2016). Edukacja do przebaczenia w pedagogii ignacjańskiej. Paedagogia Christiana, 2(38), 61-84.

Gallagher, M.P. (2008). Ignacjańskie rozeznanie kultury postmodernistycznej (W. Mond-Kozłowska, tłum.). W: W. Pasierbek (red.), Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today/Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (s. 307-316). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.

Gurba, E., Krysztofik, J. i Walulik, A. (2017). „Zarządzanie sobą” u progu wchodzenia w dorosłość. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 131-137.

Haręzga, S. (2013). Świadectwo. W: E. Gigilewicz (red.), Encyklopedia katolicka (t. 19, s. 308). TN KUL.

Inglot, M. (2007). Założenia „Ratio studiorum” (1599) i charakterystycznych cech jezuickiego wychowania (1986). W: A. Hajduk i J. Mółka (red.), Pedagogika wiary (s. 85-95). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Jurado, M.R. (2002). Rozeznawanie duchowe. Teologia, historia, praktyka (K. Homa, tłum.). Wydawnictwo WAM.

Konstytucje Towarzystwa Jezusowego wraz z przypisami Kongregacji Generalnej XXXIV oraz Normy uzupełniające zatwierdzone przez tę samą Kongregację. (2001). Wydawnictwo WAM, Polskie Prowincje Towarzystwa Jezusowego.

Kotlewski, T. (2005). Z sercem hojnym i rozpalonym miłością – o mistyce ignacjańskiej. Wydawnictwo Rhetos.

Królikowska, A. (red). (2010). Pedagogika ignacjańska. Historia, teoria, praktyka. Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Lowney, Ch. (2013). Heroiczne przywództwo. Tajemnice sukcesu firmy istniejącej ponad 450 lat (Ł. Malczak, tłum.). Wydawnictwo WAM.

Marek, Z. (2014). Religia pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Wydawnictwo WAM.

Marek, Z. (2016). Autonomia pedagogiki religii. Studia Katechetyczne, 12, 19-33.

Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Akademia Ignatianum.

Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Wydawnictwo Naukowe ChAT.

Milerski, B. (2020). Metodologia pedagogiki religii. W: Z. Marek iA. Walulik (red.), Słowniki społeczne. Pedagogika religii (s. 93-114). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Pedagogia ignacjańska. Podejście praktyczne (B. Steczek, tłum.). (2006). W: Podstawy edukacji ignacjańskiej (s. 99-165). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Piechnik, L. (1990). Szkoły jezuickie w Polsce w latach 1564-1773. Horyzonty Wiary, 3, 69-79.

Piechnik, L. (2003). Powstanie i rozwój jezuickiej Ratio studiorum (1548-1599). Wydawnictwo WAM, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum.

Podstawy edukacji ignacjańskiej (B. Steczek, tłum). (2006). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Puchowski, K. (2017). Teatr jezuicki w Rzeczypospolitej Obojga Narodów – Clio w edukacji obywatela. W: J. Okoń (red.), Świat teatru – świat wartości. Wychowanie obywatelskie w teatrze szkolnym jezuitów w Rzeczypospolitej XVI-XVIII w. (s. 105-131). Collegium Columbinum.

Tillich, P. (1987). Dynamika wiary (A. Szostkiewicz, tłum.). W drodze.

Żmudziński, W. (2008). Sukces po ignacjańsku. Cztery filary jezuickiego sukcesu według Chrisa Lowneya. W: W. Pasierbek (red.), Ignatian pedagogy for the challenges of humanism today/Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu (s. 265-271). Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Published
2021-05-05
How to Cite
Marek, Z. (2021). Ignatian Education and Pedagogy (Jesuit). HORIZONS OF EDUCATION, 20(56), 11-21. https://doi.org/10.35765/hw.2071