Neurodiversity of Higher Education Students in the Compensatory and Therapeutic Discourse and the Discourse of Unlocking Their Potential. Part I
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of my research is an attempt to give meanings that are crucial for the preparation of an academic teacher to the didactic process which is conducive to unlocking potential of students with autism and Asperger’s Syndrome.
PROBLEM AND RESEARCH METHODS: The research problems were defined in the following questions: How to prepare self for the didactic process to create opportunities for students with the autism spectrum disorder and Asperger’s Syndrome to develop their own potential? Do neurodiverse students need special compensatory and therapeutic support from an academic teacher? Hermeneutic approach is embedded in the constructivist paradigm relating to the didactic and social dimensions of creating an educational reality.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The article opens with the definition of categories related to autism and the description of the dynamics of the increase in the number of students with this diagnosis. Then, in the light of the collected research, the compensatory-therapeutic discourse and its importance for teachers’ beliefs were described. The last part is about giving meaning to the didactic process, the meaning of which is to unlock the students’ potential.
RESEARCH RESULTS: Preparation for the didactic process of an academic teacher includes the need to learn about the phenomenon of autism, which is important for forming beliefs about the possibilities and needs of students with this diagnosis. Neurodiversity students within the intellectual norm and above do not need compensatory and therapeutic support from an academic teacher. This type of support is provided to students and teachers from university specialists for people with disabilities.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS AND RECOMMENDATIONS: In Poland, a narrow scope of research on neurodiverse students is observed. The medical approach to autism dominates, while there is the lack of pedagogical studies that strengthen academic teachers.
References
Attwood, T. (2013). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik (A. Sawicka-Chrapkowicz, tłum.). Harmonia Universalis.
Bakker, T.C., Krabbendam, L., Bhulai, S. i Begeer, S. (2019). Background and enrollment characteristics ofstudents with autism in higher education. Research in Autism Spectrum Disorders, 67, 101424. DOI:10.1016/j.rasd.2019.101424
Bakker, T.C., Krabbendam, L., Bhulai, S. i Begeer, S. (2020), First-year progression and retention of autistic students in higher education: A propensity score-weighted population Study. Autism in Adulthood, 2(4). DOI:10.1089/aut.2019.0053
Banach, M. i Krzanowska, M. (2017). Nauczanie języków obcych w kontekście pracy indywidualnej ze studentem z niepełnosprawnością (np. deficytami ruchowymi, psychicznymi) – dydaktyka nauczania oraz logistyka współpracy z Biurem ds. Osób Niepełnosprawnych. W: J. Małocha (red.), Interdyscyplinarny charakter badań językowych. Od dydaktyki do kulturoznawstwa (s. 11-37). Uniwersytet Papieski Jana Pawła II. http://dx.doi.org/10.15633/9788374386081.02
Baron-Cohen, S. (2021). Poszukiwacze wzorców. Autyzm a ludzka wynalazczość (A. Nowak--Młynikowska, tłum.). Wydawnictwo Smak Słowa.
Beaugrande, R. de (2008). Krytyczna analiza dyskursu a znaczenie „demokracji” w wielkim korpusie (J. Kozak, tłum.). W: A. Duszak i N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej (s. 103-120). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Berger, P. i Luckman, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości (J. Niżnik, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogdashina, O. (2019). Trudności w percepcji sensorycznej w autyzmie i zespole Aspergera. Inne doświadczenia sensoryczne – inne światy percepcyjne (A. Sawicka-Chrapkowicz, tłum.). Harmonia Universalis.
Brzezińska, A., Kaczan, R. i Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Wydawnictwo Naukowe Scholar. https://www.researchgate.net/publication/281377455
Cai, R.Y. i Richdale, A. (2016). Educational experiences and needs of higher education students with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 31-41. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2535-1
Charlton, B. i Rosenkranz, P. (2016). Evolution of empathizing and systemizing: Empathizing as an aspect of social intelligence, systemizing as an evolutionarily later consequence of economic specialization. The Winnower, 8:e146194.40165. DOI:10.15200/winn.146194.40165
Cierzniewska, R., Gackowska, M. i Lewicka, M. (2017). Młodzież o sobie i codzienności szkolnej. Obok dyskursu jakości. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Cisłak, K., Henne, K. i Skarżyńska, K. (red.). (2009). Przekonania w życiu jednostek, grup, społeczności. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Cullen, J.A. (2015). The needs of college students with autism spectrum disorders and Asperger’s syndrome. Journal of Postsecondary Education and Disability, 28(1), 89-101. https://eric.ed.gov/?id=EJ1066322
Dijkhuis, R.L., de Sonneville, L., Zirmans, T., Staal, W. i Swaab, H. (2020). Autism symptoms, executive functioning and academic progress in higher education students. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(4), 1353-1363. doi:10.1007/s10803-019-04267-8
Drzazga-Lech, M. i Świątkiewicz-Mośny, M. (2018). Analysis of media representations of non-neurotypical students in the context of suport for people with autism spectrum disorders offered by Polish State owned universities – sociological study. Studia Humanistyczne AGH, 17(3), 31-48. http://dx.doi.org/10.7494/human.2018.17.3.31
Frith, U. (2005). Asperger and his syndrome. W: U. Frith (red.), Autism and Asperger’s syndrome(s. 1-36). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511526770.001
Gelbar, N.W., Smith, I. i Reichow, B. (2014). Systematic review of articles describing experience and supports of individuals with autism enrolled in college and university programs. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44(10), 2593-2601. DOI:10.1007/s10803-014-2135-5
Grandin, T. (2006). Perspectives on education from a person on the autism spectrum. Educational Horizons, 84(4), s. 229-234. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ750625.pdf
Grandin, T. i Panek, R. (2021). Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów (K. Mazurek, tłum.). Copernicus Center Press.
Gurbuz, E., Hanley, M. i Riby, D.M. (2019). University students with autism: The social and academic experiences of university in the UK. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, s. 617-631. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3741-4
Hendrickx, S. (2018), Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu (M. Moskal, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Huang, A.X. i Wheeler, J.J. (2006). High-functional autism: an overview of charakteristics end related issues, International Journal of Special Education, 21(2), 109-123. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ843611.pdf
Hull, L., Petrides, K.V. i Mandy, W. (2020). The female autism phenotype and camouflaging: a narrative review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 7, 306-317. https://doi.org/10.1007/s40489-020-00197-9
Kim, C. (2018). Nieśmiali, skryci i społecznie niedopasowani. Przewodnik po życiu z zespołem Aspergera (J. Gilewicz, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krahn, T.M. i Fenton, A. (2012). The extreme male brain theory of autism and the potential adverse effects for boys and girls with autism. Journal of Bioethical Inquiry, 9, 93-103. https://doi.org/10.1007/s11673-011-9350-y
Lindyberg, I. i Woynarowska, A. (2016). Wsparcie dorosłości osób z Autystycznego Spektrum Zaburzeń w Polsce. Rozwiązania systemowe, możliwości i ograniczenia. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 24, 80-95.
Marody, M. (2015). Jednostka (po)nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Molloy, H. i Vasil, L. (2002). The social construction of Asperger syndrome: the pathologising off diference? Disability & Society, 17(6), 659-669. https://doi.org/10.1080/0968759022000010434
Moore-Gumora, C. (2014). A study of students on the autism spectrum transformation in a high school transition program. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, 25, 77-91. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1028954.pdf
NIK. (2020). Wsparcie osób z autyzmem i zespołem Aspergera w przygotowaniu do samodzielnego funkcjonowania. https://www.nik.gov.pl/plik/id,22196,vp,24863.pdf
Opatowicz, D. (2021). Bariery w edukacji osób z autyzmem. W: A. Karpińska, W. Wróblewska i P. Remża (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta (s. 255-269). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Pisula, E. (2018), Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia. Wydawnictwo Harmonia.
Płatos, M. (red.). (2016). Ogólnopolski spis autyzmu. Sytuacja młodzieży i dorosłych z autyzmem w Polsce. Stowarzyszenie Innowacji Społecznych „Mary i Max”. http://www.spisautyzmu.pl/index_files/raport_OSA.pdf
Podgórska-Jachnik, D. (2021). Raport merytoryczny. Edukacja włączająca – bilans otwarcia 2020.
Ośrodek Rozwoju Edukacji. https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/ includes/download.php?id=33886
Prizant, B.M. i Fields-Meyer, T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm (J. Bilmin--Odrowąż, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Ricoeur, P. (1985). Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawa o metodzie (E. Bieńkowska, tłum.). Pax.
Rybakowski, F., Białek, A., Chojnicka, I., Dziechciarz, P., Horvath, A., Janas-Kozik, M., Jeziorek, A., Pisula, E., Piwowarczyk, A., Słopień, A., Sykut-Cegielska, J., Szajewska, H., Szczałuba, K., Szymańska, K., Urbanek, K., Waligórska, A., Wojciechowska, A., Wroniszewski, M. i Dunajska A. (2014). Zaburzenia ze spektrum autyzmu – epidemiologia, objawy, współzachorowalność i rozpoznawanie. Psychiatria Polska, 48(4), 653-665.
Rynkiewicz, A. Janas-Kozik, M. i Słopień, A. (2019). Dziewczęta i kobiety z autyzmem. Psychiatria Polska, 53(4), 737-752.
Rynkiewicz, A., Łucka, I. i Fryze M. (2012). Wyskokofunkcjonujące dziewczęta z autyzmem i zespołem Aspergera – przyczyny rzadkiego diagnozowania i opis przypadków. Psychatria, 9(2), 43-52.
Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Schütz, A. (2008). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej (B. Jabłońska, tłum.). Zakład Wydawniczy NOMOS.
Simone, R. (2016). Aspergergirls. Siła kobiet z zespołem Aspergera (J. Okuniewski, tłum.). Harmonia Universalis.
Schütz, A. (2008). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej (B. Jabłońska, tłum.). Zakład Wydawniczy NOMOS.
Simone, R. (2016). Aspergergirls. Siła kobiet z zespołem Aspergera (J. Okuniewski, tłum.). Harmonia Universalis.
Sławińska, A. (2014). Zespół Aspergera u osób dorosłych – zbieżność z innymi zaburzeniami, zaburzenia współwystępujące i problemy towarzyszące. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 14(4), 304-307. DOI: 0.15557/PiPK.2014.0041
Stefańska-Klar, R. (2010). Studenci z autyzmem i zespołem Aspergera. Funkcjonowanie, przyczyny sukcesów i porażek, warunki skutecznego wspierania. W: I. Bieńkowska (red.), W kręgu resocjalizacji i wybranych zagadnień rozwoju oraz funkcjonowania osób niepełnosprawnych(t. 2, s. 91-107). Wydawnictwo Scriptum.
Szmania, L. (2016), Możliwości i ograniczenia osób z zaburzeniami spektrum autyzmu w realizacji własnych wizji dorosłości. Studia Edukacyjne, 39, 331-349.
Trusz, S. (2011). Rozwój poznawczo-społeczny dziecka w świetle oczekiwań interpersonalnych rodziców i nauczycieli. Psychologia Rozwojowa, 16(2), 21-32.
Wing, L.(2005). The relationship between Asperger’s syndrome and Kanner’s autism. W: U. Frith (red.), Autism and Asperger´s syndrome (s. 93-121). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511526770.003
Copyright (c) 2021 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: