Edukacja przedsiębiorczości - analiza tendencji, metod i narzędzi w zakresie nauczania przedsiębiorczości w środowisku akademickim
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy tendencji, metod i narzędzi w zakresie nauczania przedsiębiorczości w środowisku akademickim.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Podstawowym problemem publikacji jest ilościowa i jakościowa analiza trendów oraz preferowanych przez studentów metod i narzędzi wykorzystywanych w zakresie edukacji przedsiębiorczości w szkolnictwie wyższym. W artykule posłużono się analizą dostępnej literatury przedmiotu jak również wynikami badań empirycznych pozyskanych przy wykorzystaniu kwestionariusza ankietowego.
PROCES WYWODU: Artykuł składa się z trzech zasadniczych części. Pierwsza część odnosi się do problematyki edukacji przedsiębiorczości i jej znaczenia we współczesnych uwarunkowaniach oraz do pojawiających się trendów co do stosowania określonych metod i narzędzi. Część druga odnosi się do prezentacji wyników badań w podjętym temacie. Całość zamykają wnioski badawcze.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W literaturze przedmiotu problem edukacji przedsiębiorczości jest relatywnie często poruszany a podejmowane badania odnoszą się do wielu obszarów, między innymi do roli przedsiębiorczości we współczesnym świecie, celów edukacji przedsiębiorczości, dydaktyki nauczania, kształcenia zachowań przedsiębiorczych na różnych szczeblach edukacji.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W toku realizacji badań ankietowych ustalono, że studenci uważają przedsiębiorczość za przedmiot potrzebny na studiach. Dodatkowo młodzież potrzebuje konfrontacji z praktyką co może oznaczać włączenie przedsiębiorców w proces dydaktyczny. Studenci wykazują również na potrzebę rozwijania zachowań przedsiębiorczych, wykazując się jednocześnie przeciętnym poziomem zaangażowania w dodatkowe aktywności, wymagające inicjatywy, dodatkowego nakładu pracy i czasu.
References
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behaviour and Human Decision Processes. Vol. 50. s. 179-211.
Buła, P., Kosała, M., Guja, D. (2015). Organizacja i przebieg zajęć on-line przy wykorzystaniu nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w oparciu o badania – panel przedsiębiorczość. W: M. Pamuła-Behrens (red.), Małopolska Chmura Edukacyjna – nowe trendy i dobre praktyki nauczania. Kraków: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, s. 25-32
Cieślik, J., Matusiak, K. B., Guliński, J., Skala-Poźniak, A. (2011). Edukacja dla przedsiębiorczości akademickiej, Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Domurat, A. (2011). Przedsiębiorczość a kreatywność i innowacyjność. w: A. Strzałecki (red.), Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie. Badania. Zastosowania praktyczne. Perspektywa psychologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, s. 93-100.
Drucker, P. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość – praktyka i zasady. Warszawa: PWE, s. 29.
Gibb, A.A. (1990). Enterprenurship and Intrapreneurship – Exploring the differences. w: R. Donckels, A. Miettinen (red.), New findings and perspectives in Entrepreneurship, Avebary,
Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszaw: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., s. 18.
Kosała, M. (2014). Badanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży jako fundament kształtowania postawy odpowiadającej wyzwaniom współczesnego świata. Horyzonty Wychowania, vol. 13, No. 28, s. 317-340.
Kosała, M., Pichur, A. (2008). Analiza działań przedsiębiorczych i postrzeganie prowadzenia działalności gospodarczej wśród młodego pokolenia – wybrane aspekty. W: Z. Zioło, T. Rachwał (red.), Przedsiębiorczość – Edukacja (4), s. 347-354.
Kurek, S., Rachwał, T. (2010). Założenia i wstępne wyniki europejskiego projektu badawczego FIFOBI w zakresie kształtowania kompetencji uczniów gimnazjum do prowadzenia działalności gospodarczej, Przedsiębiorczość – Edukacja 2010/6, s. 472-485.
Moreno, J.J., Wach, K. (2014). The Entrepreneurial Profile of Students Participating in the Academic Entrepreneurship Course: Pilot Study Results. Horyzonty Wychowania, vol. 13, nr 26, s. 11-32.
Piasecki, B. (1997). Przedsiębiorczość i mała firma – teoria i praktyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 33.
Rachwał, T. (2010). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej, w: B. Muchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. II, Kraków 2006, s. 427-434.
Rachwał, T., Kurek, S., Boguś, M. (2016). Entrepreneurship Education at Secondary Level in Transition Economies: A Case of Poland. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 61-81. doi: http://dx.doi.org/10.15678/EBER.2016.040105
Rachwał, T., Wach, K. (2016). Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12.
Rantanen, T., Pawlak A. & Toikko, T. (2015). The Significance of Social Welfare Attitudes in Young People’s Entrepreneurial Intentions. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(1).
Shefski, L.E. (1994), Entrepreneurs are Made not Born. New York: McGrow-Hill, Inc., s.191.
Targalski, J., Kosała, M., Pichur, A., (2008). Entrepreneurial attitudes among students of economics At the Cracow University of Economics. Analysis of research findings. W: R. Borowiecki, A. Jaki (red.), Enterprises in the Face of 21st Century Challenges. Development - Management – Entrepreneurship. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, s. 427-436.
Wach, K. (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w programach nauczania: Stan obecny i proponowane kierunki zmian (s. 120-127). W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 246-257.
Wach, K. (2014a). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(28), 11-31.
Wach, K. (2014b). Paradygmat gospodarki przedsiębiorczej a polityka wspierania przedsiębiorczości (rozdział 1). W: K. Zieliński (red.), Formy i przejawy współczesnej przedsiębiorczości w Polsce, Warszawa: Difin, s. 14-15.
Wach, K., & Wojciechowski, L. (2016). Entrepreneurial Intentions of Students in Poland in the View of Ajzen’s Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurial Business and Economics Review, 4(1), 83-94.
Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2012/8, s. 10-11.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: