Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznych podstaw, zasad i założeń współpracy dwóch podstawowych środowisk wychowawczych – rodziny i szkoły, przed którymi zostało postawione zadanie kształtowania wartościowych cech osobowości, optymalnego i wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przedstawiony problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: jakie są fundamentalne założenia, zasady i determinanty współczesnej współpracy szkoły i rodziny, której celem jest optymalizacja procesów wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. Zastosowano analizę literatury i syntezę wniosków oraz przegląd raportów z badań naukowych dotyczących podjętej problematyki.
PROCES WYWODU: W założeniach pedagogiki obecny jest pogląd dotyczący potrzeby innowacyjnej i twórczej współpracy szkoły i rodziny, która powinna mieć wielopodmiotowy charakter i opierać się na współpracy, współdziałaniu i partnerstwie realizowanym w dialogu. Odwołując się do naukowych opracowań ukazano pojęcia i założenia współpracy tych dwóch środowisk, stan aktualny, korzyści, jakie ze sobą niesie współdziałanie oraz determinanty, które to utrudniają.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że rodzina i szkoła muszą ze sobą współpracować w oparciu o partnerski dialog, aby tworzyć zharmonizowany i spójny system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych wobec młodego pokolenia, aby zostały zaspokojone w optymalnym stopniu jego potrzeby rozwojowe i edukacyjne.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Szkoła i rodzina w ramach współpracy, której celem jest wzajemne wsparcie, powinny wypracować własny, zharmonizowany model (system) edukacyjnej działalności oparty na zaakceptowanych ideach i założeniach oraz na oczekiwaniach partnerów edukacyjnych, których winna łączyć symetryczna i partnerska relacja oraz zaangażowanie w realizację wspólnych celów i zadań.
Bibliografia
Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?. Warszawa: WSiP.
Banasiak, M. (2013). Współpraca rodziny ze szkołą w kontekście reformy edukacyjnej w Polsce, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Bibik, R. (2009). Partnerstwo rodziny i szkoły – fikcja czy rzeczywistość?. W: A. Ładyżyński (red.), Rodzina we współczesności, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 147-161.
Bieroń, K. (2012). Potencjał współpracy. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 288-296.
Błasiak, A. (2015). Współczesne rodzicielstwo – tendencje zmian i ich uwarunkowania. W: J. Karbowniczek, A. Błasiak, E. Dybowska, (red.), Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 47-68.
Bobula, S. (2012). Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co?. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 297-310.
Borawska, I. (2010). Współpraca nauczycieli z rodzicami na przykładzie szkoły podstawowej. W: A. Regulska (red.), Pedagogika rodziny - wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, 65-92.
Janke, A.W., Kawula, S. (2007). Stosunki rodziny i szkoły. Integracja i syntonia. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszar i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 219-262.
Kochan, K. (2001). Współpraca nauczycieli i rodziców jako jeden z warunków pomyślnej integracji dzieci niepełnosprawnych w edukacji wczesnoszkolnej. W: I. Nowosad (red.), Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu. Zielona Góra: WSNHiS, 153-159.
Kozubska, A. (2004). Rodzice w zreformowanej szkole. Mit czy rzeczywistość ?. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, 311-322.
Krzesińska-Żach, B. (2007), Rodzice znaczącym podmiotem edukacji szkolnej. W: D. Opozda (red.), Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych. Lublin: Wydawnictwo KUL, 289-295.
Łobocki, M. (1994). Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Lublin: Wydawnictwo UMSC.
Maszke, A. W. (2002). Współpraca i partnerstwo rodziców i nauczycieli. W: A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie. Białystok: Trans Humana, 67-80.
Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń?. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, 297-310.
Nalskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Okoń, W. (1987). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.
Ryk, A. (2008). Współczesna rodzina wobec wybranych problemów ponowoczesności. W: B. Muchacka, Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT, 33-40.
Segiet, W. (1999). Rodzice – nauczyciel. Wzajemne stosunki i reprezentacje, Poznań - Warszawa: Książka i Wiedza.
Ustawa z dnia 25 lipca 1998 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty. Dziennik Ustaw 1998, nr 117, poz.759; nr 162, poz. 1126).
Winiarski, M. (2000). Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Zając, D. (2004). Niektóre zasady społeczne we współpracy szkoły i rodziny. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, 323-329.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: