Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia

  • Anna Błasiak Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Nauk o Wychowaniu

Abstract

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest przedstawienie teoretycznych podstaw, zasad i założeń współpracy dwóch podstawowych środowisk wychowawczych – rodziny i szkoły, przed którymi zostało postawione zadanie kształtowania wartościowych cech osobowości, optymalnego i wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przedstawiony problem badawczy dotyczy odpowiedzi na pytanie: jakie są fundamentalne założenia, zasady i determinanty współczesnej współpracy szkoły i rodziny, której celem jest optymalizacja procesów wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży. Zastosowano analizę literatury i syntezę wniosków oraz przegląd raportów z badań naukowych dotyczących podjętej problematyki.

PROCES WYWODU: W założeniach pedagogiki obecny jest pogląd dotyczący potrzeby innowacyjnej i twórczej współpracy szkoły i rodziny, która powinna mieć wielopodmiotowy charakter i opierać się na współpracy, współdziałaniu i partnerstwie realizowanym w dialogu. Odwołując się do naukowych opracowań ukazano pojęcia i założenia współpracy tych dwóch środowisk, stan aktualny, korzyści, jakie ze sobą niesie współdziałanie oraz determinanty, które to utrudniają.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Z przeprowadzonych analiz wynika, że rodzina i szkoła muszą ze sobą współpracować w oparciu o partnerski dialog, aby tworzyć zharmonizowany i spójny system oddziaływań wychowawczych i opiekuńczych wobec młodego pokolenia, aby zostały zaspokojone w optymalnym stopniu jego potrzeby rozwojowe i edukacyjne.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Szkoła i rodzina w ramach współpracy, której celem jest wzajemne wsparcie, powinny wypracować własny, zharmonizowany model (system) edukacyjnej działalności oparty na zaakceptowanych ideach i założeniach oraz na oczekiwaniach partnerów edukacyjnych, których winna łączyć symetryczna i partnerska relacja oraz zaangażowanie w realizację wspólnych celów i zadań.

References

Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych” uczniów?. Warszawa: WSiP.

Banasiak, M. (2013). Współpraca rodziny ze szkołą w kontekście reformy edukacyjnej w Polsce, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bibik, R. (2009). Partnerstwo rodziny i szkoły – fikcja czy rzeczywistość?. W: A. Ładyżyński (red.), Rodzina we współczesności, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 147-161.

Bieroń, K. (2012). Potencjał współpracy. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 288-296.

Błasiak, A. (2015). Współczesne rodzicielstwo – tendencje zmian i ich uwarunkowania. W: J. Karbowniczek, A. Błasiak, E. Dybowska, (red.), Dziecko, rodzina, wychowanie. Wybrane konteksty. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 47-68.

Bobula, S. (2012). Rodzice partnerami szkoły. Partnerstwo, czyli co?. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 297-310.

Borawska, I. (2010). Współpraca nauczycieli z rodzicami na przykładzie szkoły podstawowej. W: A. Regulska (red.), Pedagogika rodziny - wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Rzeszowskiej, 65-92.

Janke, A.W., Kawula, S. (2007). Stosunki rodziny i szkoły. Integracja i syntonia. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszar i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 219-262.

Kochan, K. (2001). Współpraca nauczycieli i rodziców jako jeden z warunków pomyślnej integracji dzieci niepełnosprawnych w edukacji wczesnoszkolnej. W: I. Nowosad (red.), Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu. Zielona Góra: WSNHiS, 153-159.

Kozubska, A. (2004). Rodzice w zreformowanej szkole. Mit czy rzeczywistość ?. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, 311-322.

Krzesińska-Żach, B. (2007), Rodzice znaczącym podmiotem edukacji szkolnej. W: D. Opozda (red.), Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych. Lublin: Wydawnictwo KUL, 289-295.

Łobocki, M. (1994). Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. Lublin: Wydawnictwo UMSC.

Maszke, A. W. (2002). Współpraca i partnerstwo rodziców i nauczycieli. W: A. Karpińska (red.), Edukacja w dialogu i reformie. Białystok: Trans Humana, 67-80.

Mendel, M. (2004). Aktywna szkoła – bierni rodzice: anomia, mit czy przemieszczenie znaczeń?. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, 297-310.

Nalskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Okoń, W. (1987). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Ryk, A. (2008). Współczesna rodzina wobec wybranych problemów ponowoczesności. W: B. Muchacka, Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT, 33-40.

Segiet, W. (1999). Rodzice – nauczyciel. Wzajemne stosunki i reprezentacje, Poznań - Warszawa: Książka i Wiedza.

Ustawa z dnia 25 lipca 1998 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty. Dziennik Ustaw 1998, nr 117, poz.759; nr 162, poz. 1126).

Winiarski, M. (2000). Rodzina, szkoła, środowisko lokalne: problemy edukacji środowiskowej. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Zając, D. (2004). Niektóre zasady społeczne we współpracy szkoły i rodziny. W: A. W. Janke (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku. Rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „AKAPIT”, 323-329.

Published
2017-08-23
How to Cite
Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia. HORIZONS OF EDUCATION, 16(38), 11-26. https://doi.org/10.17399/HW.2017.163801
Section
Vol. 16, No 38 (2017): Synergia rodziny i szkoły