Proces instytucjonalizacji badań nad rodziną w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie

Słowa kluczowe: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie, pedagogika rodziny, badania nad rodziną, katedra pedagogiki rodziny, rodzina

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem jest przedstawienie procesu instytucjonalizacji badań nad rodziną i jego uwarunkowań w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie (UIK).

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano pytanie badawcze: Jak przebiegał proces instytucjonalizacji badań nad rodziną w Ignatianum i jakie czynniki go warunkowały? Wykorzysta- no metodę analizy literatury oraz źródeł zastanych.

PROCES WYWODU: Został opisany UIK jako miejsce i przestrzeń do realizowania naukowych badań nad rodziną, z uwzględnieniem struktur wspierających ten proces. Wskazano na genezę i rolę Katedry Pedagogiki Rodziny oraz scharakteryzowano proces badań nad rodziną prowadzony w UIK i działalność dydaktyczną powiązaną z rodziną i jej funkcjonowaniem.

 WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wykazano, że problematyka rodziny i rodzinności jest obecna od ponad 25 lat w działalności naukowo-badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej UIK i jest nieodłącznie związana z jego historią oraz cały czas trwa proces rozwoju w tym zakresie.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie kształtuje warunki do prowadzenia działalności naukowo-badawczej, dydaktycznej dotyczącej rodziny, procesu wychowania, rodzinności oraz umożliwia nawiązanie współpracy w tym zakresie z ośrodkami akademickimi oraz interesariuszami i środowiskiem lokalnym.

Bibliografia

Błasiak, A. (2010). Pedagogika rodziny, W: A. Błasiak, E. Dybowska (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki rodziny (s. 15-23). Wydawnictwo WAM Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”.

Ładyżyński, A. (2012). Przedmiot, zakres i zadania pedagogiki rodziny. W: A. Ładyżyński (red.), Pedagogika rodziny – in statu nascendi czy uznana subdyscyplina? (s. 115–132). Oficyna Wydawnicza ATUT.

Urlińska, M. M. (b.d.). Let’s care HUB. Ignatianum. https://ignatianum.edu.pl/artykul/let-s-care-hub

Opublikowane
2024-09-30
Jak cytować
Błasiak, A. (2024). Proces instytucjonalizacji badań nad rodziną w Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie. Horyzonty Wychowania, 23(67), 105-114. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2367.11