Editorial: Towards Inclusive Education
Abstrakt
Oddajemy w Państwa ręce nowy numer „Horyzontów Wychowania”, poświęcony idei edukacji inkluzyjnej. Ponieważ współczesną szkołę tworzą uczniowie o bardzo zróżnicowanych możliwościach i potrzebach, a heterogeniczne zespoły klasowe stanowią wyzwanie dla pedagogów, prowadzenie dyskusji wokół tego tematu wydaje się obecnie niezwykle istotne. Jak słusznie wskazują Zenon Gajdzica i Edyta Widawska w artykule znajdującym się w tym numerze, chociaż deklaratywnie edukacja włączająca jest priorytetem polityk edukacyjnych, w praktyce jej złożoność, obawy czy nawet opór środowisk szkolnych, nie zawsze wystarczające przygotowanie placówek czy/i nauczycieli, a także inne czynniki o rozmaitym charakterze stanowią istotne przeszkody w jej realizacji. Przygotowując ten numer, pragnęliśmy przyjrzeć się zarówno wyzwaniom związanym z edukacją inkluzyjną, jak i rozwiązaniom, które wypracowywane są w celu zapewnienia jej wysokiej jakości.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: