Strategie legitymizacji zmiany oświatowej w dyskursie o sześciolatkach. Casus kampanii promocyjnej MEN
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba wykorzystania kategorii legitymizacji do analizy fragmentu dyskursu towarzyszącego próbie wprowadzenia zmiany oświatowej polegającej na obniżeniu wieku skolaryzacji.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytanie problemowe zostało sformułowane następująco: jakie strategie legitymizacji zmiany oświatowej można zidentyfikować w analizowanym fragmencie dyskursu o reformie? W artykule podjęto próbę identyfikacji linii argumentacyjnych proponentów zmiany oświatowej. Wykorzystano przy tym koncepcję analizy dyskursu zaproponowaną przez Michaela Schwab-Trappa.
PROCES WYWODU: Wywód rozpoczyna refleksja nad potrzebą wykorzystywania w pedagogicznie zorientowanej analizie dyskursu interdyscyplinarnych narzędzi analitycznych. Następnie przedstawiono zróżnicowane sposoby ujmowania kategorii legitymizacji i wyjaśniono, jak kategorią tą posługują się badacze dyskursu, ze szczególnym uwzględnieniem propozycji przedstawionej przez Michaela Schwab-Trappa. W dalszej części przy pomocy tej kategorii dokonano analizy fragmentu dyskursu publicznego, który towarzyszył implementacji reformy obniżającej wiek skolaryzacji uczniów szkoły podstawowej.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W toku analizy dyskursu wyodrębniono cztery różne strategie legitymizacji zmiany oświatowej, a także wskazano na ich możliwe konteksty ideowe.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wydaje się, że kategoria legitymizacji może stanowić użyteczne narzędzie analizy dyskursów edukacyjnych. W szczególności może być ona przydatna w badaniach strategii uzasadniania reform oświatowych.
References
Andersen, S.S. i Eliassen, K.A. (red.). (1996). The European Union: How democratic is it? London – Thousand Oak – New Delhi: Sage.
Angermuller, J. (2014). Einleitung. Diskursforschung als Theorie und Analyse. Umrisse eines in¬terdisziplinären und internationalen Feldes. W: J. Angermuller, M. Nonhoff, E. Herschinger, F. Macgilchrist, M. Reisigl, J. Wedl, D. Wrana i A. Ziem (red.), Diskursforschung: Ein interdis¬ziplinäres Handbuch. T. 2. Bielefeld: transcript Verlag, 16 36.
Angermuller, J., Nonhoff, M., Herschinger, E., Macgilchrist, F., Reisigl, M., Wedl, J., Wrana, D. i Ziem, A. (red.). (2014). Diskursforschung: Ein interdisziplinäres Handbuch. T. 2. Bielefeld: transcript Verlag.
Biernat, T. (2000). Legitymizacja władzy politycznej. Elementy teorii. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Dahl, R. i Stinebrickner, B., (2007). Współczesna analiza polityczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
van Dijk, T.A. (2001). Badania nad dyskursem. W: T.A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i pro¬ces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 9 44.
van Dijk, T.A. (red.). (2001). Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Domański, H. i Rychard, A. (2010). Wstęp: o naturze legitymizacji i jej kryzysów. W: A. Rychard i H. Domański (red.), Legitymizacja w Polsce. Nieustający kryzys w zmieniających się warun¬kach? Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, 7 29.
Foucault, M. (2002). Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w College de France 2 grudnia 1970. Przeł. M. Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Garlicki, J. (2014). Legitymizacja systemu politycznego – poziomy , płaszczyzny, dylematy. W: J. Garlicki (red.), Legitymizacja transformacji i systemu politycznego w Polsce. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa, 15 36.
Garlicki, J. (red.). (2014). Legitymizacja transformacji i systemu politycznego w Polsce. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Habermas, J. (1973). Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
Hayes-Renshaw, F. (1996). The role of the council. W: S.S. Andersen i K.A. Eliassen (red.), The European Union: How democratic is it? London – Thousand Oak – New Delhi: Sage, 143 164.
Hurrelmann A., Schneider S. i Steffek J. (red.). (2007). Legitymacy in an Age of Global Politics. Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan.
Kubin, T. (2014). Legitymizacja systemu instytucjonalnego Unii Europejskiej. Katowice: Wydawni¬ctwo Uniwersytetu Śląskiego.
Lipset, S.M. (1995). Homo politicus. Społeczne podstawy polityki. Warszawa: PWN.
Ostrowicka, H. (2014). Kategoria dyskursu w języku i w badaniach edukacyjnych – w poszukiwaniu osobliwości pedagogicznie zorientowanej analizy dyskursu. Forum Oświatowe, 2(52), 47 86.
Rychard, A. i Domański, H. (red.). (2010). Legitymizacja w Polsce. Nieustający kryzys w zmienia¬jących się warunkach? Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Schmidt, V. (2008). Discursive Institutionalism: The Explanatory Power of Ideas and Discourse. Annual Review of Political Science, 11, 303 326.
Schneider, S., Nullmeier, F. i Hurrelmann, A. (2007). Exploring the Communicative Dimension of Legitymacy: Text Analytical Approaches. W: A. Hurrelmann, S. Schneider i J. Steffek (red.), Legitymacy in an Age of Global Politics. Basingstoke – New York: Palgrave Macmillan, 126 155.
Schwab-Trapp, M. (2002). Kriegsdiskurse. Die politische Kultur des Kwieges im Wandel 1991 1999. Opladen: Leske + Budrich.
Sokół, W. (1997). Legitymizacja systemów politycznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Śliwerski, B. (2011). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Wodak, R. i Krzyżanowski, M. (2011). Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Przeł. D. Przepiórkowska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Copyright (c) 2018 Ewa Kowalska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: