The MOOC courses on the Polish educational platform Navoica – the creators’ perspective

Keywords: mooc courses, navoica, distance learning, perspective of the course creator, education

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present the standards for creating MOOCtype courses on the Navoica educational platform, as well as to describe the procedure for launching these courses in Polish and English and to expose the role of professionals  in disseminating current scientific content in a way that meets the preferences of digital users.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The realisation of the indicated tasks was possible thanks to the qualitative analysis of secondary data, the so-called content analysis, including documents, interviews and literature devoted to the challenges of 21st century education. The article also includes the characteristics of the Navoica educational platform’s workshop, which is used to generate and implement distance learning courses.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The argumentation includes: justification for taking up the topic; analysis of selected contents published in the document Navoica. Polish educational platform offering MOOC courses. Guidelines for Course Creators; a description of the implementation of these standards on the example of two MOOC-type courses; reflections from the experience of a MOOC course author; as well as references to distance learning in a global pandemic situation.

RESEARCH RESULTS: The time of the global pandemic has shown that universal access to courses, training or webinars increases the educational opportunities for representatives of different generations. There are no geographical, age, professional or other barriers for potential course participants, including – people with disabilities. And the availability of courses in global English also removes the language and communication barrier.

CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The idea of creating MOOCtype courses is worth spreading, as access to current scientific and research content in a way that particularly meets the requirements and preferences of the Y and Z generations is especially important in post-pandemic times.

 

References

Baby boomers (2018). Baby boomers – co to jest? Kogo zalicza się do pokolenia baby boomers? Pobrano 1.11.2021 z: Karierawfinansach.pl

Bortliczek, M. (2020/2021). Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji. Navoica [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Bortliczek, M. (2021a). How to use commas to give meaning to your sentences: about Polish punctuation in a friendly way. Navoica [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Bortliczek, M. (2021b). Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens? Przyjaźnie o polskiej interpunkcji. Navoica [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Dąbrowska, I. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii – perspektywa rodziców i opiekunów. Horyzonty Wychowania, 20(54), 43-52. DOI: 10.35765/hw.2036

Hatalska, N. (2017). Odpowiedzialność w rozumieniu pokolenia Y i Z. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=RXWbYaPn6l8&t=1s

Kołodziejczak, A. (red.). (2020). Navoica. Polska platforma edukacyjna oferująca kursy typu MOOC. Wytyczne dla twórców kursów. Wydawnictwo Fundacja Młodej Nauki.

Kotarski, R. (2017). Włam się do mózgu. Altenberg.

Kotarski, R. (2020). Inaczej. Altenberg.

Navoica. (2019/2020). Techniczne tworzenie kursów MOOC [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Navoica. (2021a, 2 lutego). Raport z ankiety ewaluacyjnej kursu „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów”. Archiwum autorek.

Navoica. (2021b, 3 marca). Raport z ankiety ewaluacyjnej „Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens?”. Archiwum autorek.

Navoica. (2021c, 3 sierpnia). Raport z ankiety ewaluacyjnej „Jak stawiać przecinki, aby zdania miały sens?”. Archiwum autorek.

Navoica. (2021d, 4 sierpnia). Raport z ankiety ewaluacyjnej kursu „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów”. Archiwum autorek.

Oksanowicz, P. iPrzegalińska, A. (2020). Nowa zdalna edukacja. Rozmowa Pawła Oksanowicza z prof. Aleksandrą Przegalińską. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=604958626836546

Oksanowicz, P. i Tarkowski, A. (2020). Zdalna edukacja. Rozmowa Pawła Oksanowicza z Alkiem Tarkowskim. Facebook. https://www.facebook.com/nienieodpowiedzialni/videos/3590278814349385

Oksanowicz, P. i Wygnański, J. (2020). Cyfrowe pomaganie. Rozmowa Pawła Oksanowicza z Jakubem Wygnańskim. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=u7fV0kURgGA&t=120s

Plewka, C. i Taraszkiewicz, M. (2010). Uczymy się uczyć. Towarzystwo Wiedzy Powszechnej.

Raszka, R. (2020/2021). Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów. Navoica [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Raszka, R. (2021a). Entrepreneurship for the youngest students. Navoica [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Raszka, R. (2021b). Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów. Navoica [kurs online dostępny dla autoryzowanych użytkowników].

Rewa, J. i Hunter, D. (2020). Prowadzenie zajęć zdalnie. Pisany na gorąco przewodnik po kursach, spotkaniach, szkoleniach i wydarzeniach online w czasach pandemii koronawirusa (A. Tomaszewska, tłum.). Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Wasylewicz, M. (2016). Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z – bilans zysków i strat. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 13, 133-141.

Waśko, R. (2016). Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y i Z w kontekście użytkowania nowych technik i Internetu. W: Z. Rykla i J. Kinal (red.), Socjologia codzienności jako niebanalności(s. 136-153). Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń i Środowisko.

Wojciechowska, M. i Bigaj, M. (2021). Jak żyć w sieci i nie zwariować? YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fatf7QhiMbo&ab_channel=DALEJMartynaWojciechowska

Published
2022-03-25
How to Cite
Bortliczek, M., & Raszka, R. (2022). The MOOC courses on the Polish educational platform Navoica – the creators’ perspective. HORIZONS OF EDUCATION, 21(57), 141-149. https://doi.org/10.35765/hw.2022.57.14