Children’s Mathematics in Fairytale Space – Students’ Narrative Creations
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the research was to analyse students’ mathematical fairy tales for pupils in grades 1-3 of primary school. This analysis served to identify the narrative components of a model mathematical fable.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: In this paper we applied narrative analysis, paying attention to the literary character of fables and the specificity of mathematical tasks, which determine the plot of the analysed texts. We focused on identifying the features of the mathematical fable model, addressed to pupils in grades 1-3.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The genesis of the topic undertaken is explained in the Introduction. The key chapters of the article (The Depicted World in Students’ Mathematical Fables and Typical and Atypical Textual Tasks in Fable Narrations) include a qualitative analysis of the re- search material and the educational value of mathematical fables.
RESEARCH RESULTS: The mathematical fable model directly serves intellectual activation of the pupil. Mathematical content comes to the fore in it, serving didactic and literary purposes – the intertextual game. The resulting mathematical fable model is semantically and stylistically coherent and provides aesthetic experiences and cognitive satisfaction.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The standard of mathematical fables reflects students’ level of readiness to create teaching materials and to apply outcomes of university education in practice. The combination of fable and mathematics creates a space for the sender and the recipient to be active.
References
Baluch, A. (1996). Pogaduszki do poduszki (o literaturze dla najmłodszych). Wydawnictwo Edukacyjne.
Bugajska-Jaszczołt, B. i Czajkowska, M. (2015). Zadania niestandardowe w teorii i praktyce nauczania w klasach I-III. W: Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt i M. Czajkowska, Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka (s. 245- 270). Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Cieślikowski, J. (1975). Literatura i podkultura dziecięca. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Gajownik, S. (2014). Polimedialność baśni klasycznych na przykładzie „Królewny Śnieżki” braci Grimm. W: B. Niesporek-Szamburska i M. Wójcik-Dudek (red.), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 267-278). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. i Zielińska, E. (2015). Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Bliżej Przedszkola.
Kalinowska, A. (2018). Matematyczne kompetencje przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji jako potencjalne źródło realizowanej przez nich metodyki. Perspektywa konstruktywistyczna. Forum Oświatowe, 30(2), 51-66.
Kostecka, W. (2014). Baśń postmodernistyczna: przeobrażenie gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką. Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Kowalczyk, K. (2017). Transformacje wzorców baśniowych w literaturze dziecięcej obecnej na współczesnym rynku wydawniczym. Acta Universitatis Vratislaviensis, 3813. Literatura i Kultura Popularna XXIII, 135-151.
Leszczyński G. (2010). Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji. Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wy- chowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły pod- stawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. poz. 356, z późn. zm.).
Puchalska, E. i Semadeni, Z. (1981). Nowe spojrzenie na zadania tekstowe. W: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela. T. 1 (s. 45-52). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Raszka, R. i Bortliczek M. (2022). Studenckie bajki matematyczne – specyfika akademickiego projektu edukacyjnego oraz dobór kategorii analitycznych. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i A. Szafrańska (red.), Edukacja małego dziecka. Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole. T. 17 [w druku]. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ruszkowski, M. (2019). Nomina appellativa w funkcji imion własnych postaci literackich – zagadnienia ortograficzne. Respectus Philologicus, 35(40), 44-50.
Skowronek, B. (2010). Tekst, dyskurs, narracja a szkolna edukacja językowa. Postulaty metodo- logiczne. W: J. Nocoń i E. Łucka-Zając (red.), Uczeń w świecie języka i tekstów (s. 65-73). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Stewart, I. (2012). Stąd do nieskończoności. Przewodnik po krainie dzisiejszej matematyki (J. Bańkowski, tłum.). Prószyński Media.
Tokarski, R. (2014). Semantyka, onomazjologia i narracje o świecie. W: D. Filar i D. Piekarczyk (red.), Narracyjność języka i kultury. Literatura i media (s. 117-128). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Woźniak, M. (2013). Adaptacja w przekładach dla dzieci – gawęda terminologiczna. Filoteknos, 3, 22-35.
Copyright (c) 2022 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: