Więcej niż savoir-vivre. Uwagi na podstawie eseju Friedricha Schleiermachera „Próba teorii zachowania towarzyskiego”
Abstract
W 2008 roku mija 240. rocznica urodzin Friedricha Schleiermachera (1768-1834), najważniejszego w czasach nowożytnych, po Lutrze i Kalwinie, teologa protestanckiego, a jednocześnie prekursora filozofii hermeneutycznej i teoretyka wychowania. Mimo ogromnego znaczenia jego postać i dzieło są w Polsce właściwie do tej pory nieznane. Przybliżając teorię pedagogiczną urodzonego we Wrocławiu myśliciela, na podstawie jego wczesnej pracy Próba teorii zachowania towarzyskiego (Versuch einer Theorie des geselligen Betragens) przedstawię koncepcję uczenia się przez interakcje społeczne. Jest to problem, który od pewnego czasu budzi żywe zainteresowanie pedagogów...Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: