Kategoria „rozumienia” w badaniach pedagogicznych
Abstract
Kategoria „rozumienia” jest w nierozerwalny sposób związana z człowiekiem jako bytem poznającym. Człowiek dąży nie tylko do oglądu rzeczy czy zjawiska, ale i do ich zrozumienia. Fakt ten przekłada się również na płaszczyznę aktywności człowieka w otaczającym go świecie, ponieważ określony sposób rozumienia uruchamia konkretny sposób działania. Zależność ta jest też obecna w przestrzeni komunikacji międzyludzkiej, która odgrywa pierwszorzędną rolę nie tylko w życiu społecznym, ale i w obszarze działań edukacyjnych. Współczesne ujęcie relacji wychowawca – wychowanek w sposób szczególny akcentuje kwestię podmiotowości, empatii i dialogu. W tym kontekście trudno podważyć tezę, że podstawą satysfakcjonującego działania wychowawczego jest wzajemne zrozumienie. Potrzeba podejmowania wysiłku zrozumienia drugiego człowieka zyskuje dodatkowo na wyrazistości, jeśli wziąć pod uwagę charakter i kierunek zmian we współczesnym świecie. Tempo życia, uzależnienie od wytworów techniki, dyktat mass mediów w określaniu stylu i jakości egzystencji ludzkiej wytwarza kształt kultury, która przez wielu kontestatorów została określona mianem kultury przyspieszenia i przyzwolenia, McŚwiatem czy też erą narcyzmu....Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: