Kategoria „rozumienia” w badaniach pedagogicznych
Abstract
Kategoria „rozumienia” jest w nierozerwalny sposób związana z człowiekiem jako bytem poznającym. Człowiek dąży nie tylko do oglądu rzeczy czy zjawiska, ale i do ich zrozumienia. Fakt ten przekłada się również na płaszczyznę aktywności człowieka w otaczającym go świecie, ponieważ określony sposób rozumienia uruchamia konkretny sposób działania. Zależność ta jest też obecna w przestrzeni komunikacji międzyludzkiej, która odgrywa pierwszorzędną rolę nie tylko w życiu społecznym, ale i w obszarze działań edukacyjnych. Współczesne ujęcie relacji wychowawca – wychowanek w sposób szczególny akcentuje kwestię podmiotowości, empatii i dialogu. W tym kontekście trudno podważyć tezę, że podstawą satysfakcjonującego działania wychowawczego jest wzajemne zrozumienie. Potrzeba podejmowania wysiłku zrozumienia drugiego człowieka zyskuje dodatkowo na wyrazistości, jeśli wziąć pod uwagę charakter i kierunek zmian we współczesnym świecie. Tempo życia, uzależnienie od wytworów techniki, dyktat mass mediów w określaniu stylu i jakości egzystencji ludzkiej wytwarza kształt kultury, która przez wielu kontestatorów została określona mianem kultury przyspieszenia i przyzwolenia, McŚwiatem czy też erą narcyzmu....Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: