Edytorial: Pedagogika ignacjańska w złożonym i niejednoznacznym świecie

Abstrakt

 

Kontynuując namysł nad pedagogiką ignacjańską rozpoczęty w poprzednim numerze „Horyzontów Wychowania”, celebrujemy trwające obchody Roku Ignacjańskiego. 500    lat temu miało miejsce zadziwienie Ignacego Loyoli tym, że to, co daje człowiekowi poczucie celu i sensu, dokonuje się w świecie wewnętrznych doświadczeń człowieka. Współczesny świat określany przez wielu jako świat VUCA (VUCA World) charaktery-zuje się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i  niejednoznacznością (ambiguity). Taka perspektywa generuje potrzebę nieustannego adaptowania się zarówno jednostki, jak i społeczności do otaczającego świata. Celebrowany rok ignacjański zaprasza do nowego spojrzenia na dziedzictwo ignacjańskie i  pozwala widzieć z perspektywy ignacjańskiej wiele obszarów refleksji i aktywności człowieka. Pedagogika ignacjańska od kilku wieków umożliwia człowiekowi zmierzenie się w charakterystyczny sposób z fundamentalnymi sprawami i wypracowanie własnej ścieżki doświadczania życia i rozwoju. Dzięki szczególnej sugestii Ignacego Loyoli, który zalecił w zapoczątkowanej przez siebie tradycji dostosowanie do osób, miejsca i czasu, pedagogika ignacjańska stanowi jedną z możliwości adaptowania się do rzeczywistości w złożonym i niejednoznacznym świecie.

Opublikowane
2022-03-25
Jak cytować
Dybowska, E. (2022). Edytorial: Pedagogika ignacjańska w złożonym i niejednoznacznym świecie. Horyzonty Wychowania, 21(57), 5. https://doi.org/10.35765/hw.2022.57.01