Edytorial: Pedagogika ignacjańska w złożonym i niejednoznacznym świecie
Abstrakt
Kontynuując namysł nad pedagogiką ignacjańską rozpoczęty w poprzednim numerze „Horyzontów Wychowania”, celebrujemy trwające obchody Roku Ignacjańskiego. 500 lat temu miało miejsce zadziwienie Ignacego Loyoli tym, że to, co daje człowiekowi poczucie celu i sensu, dokonuje się w świecie wewnętrznych doświadczeń człowieka. Współczesny świat określany przez wielu jako świat VUCA (VUCA World) charaktery-zuje się zmiennością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiguity). Taka perspektywa generuje potrzebę nieustannego adaptowania się zarówno jednostki, jak i społeczności do otaczającego świata. Celebrowany rok ignacjański zaprasza do nowego spojrzenia na dziedzictwo ignacjańskie i pozwala widzieć z perspektywy ignacjańskiej wiele obszarów refleksji i aktywności człowieka. Pedagogika ignacjańska od kilku wieków umożliwia człowiekowi zmierzenie się w charakterystyczny sposób z fundamentalnymi sprawami i wypracowanie własnej ścieżki doświadczania życia i rozwoju. Dzięki szczególnej sugestii Ignacego Loyoli, który zalecił w zapoczątkowanej przez siebie tradycji dostosowanie do osób, miejsca i czasu, pedagogika ignacjańska stanowi jedną z możliwości adaptowania się do rzeczywistości w złożonym i niejednoznacznym świecie.
Copyright (c) 2022 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: