Edytorial: Lęki współczesności

  • Wit Pasierbek Akademia Ignatianum w Krakowie

Abstract

Oddajemy Czytelnikowi następny numer „Horyzontów Wychowania” poświęcony lękom współczesności, które tworzą także wydarzenia z moskiewskiego lotniska. Chcieliśmy opisać ten fenomen w różnych aspektach egzystencjalnych, nie zajmując się jego psychologicznym rozumieniem i etiologią. Pytanie, które przewija się z lektury, dotyczy przede wszystkim dzisiejszego sposobu wychowywania, formowania umysłów i sumień. Dlatego pedagodzy zaniepokojeni są ucieczką szkoły od procesu wychowania i kształtowania humanistycznego; dostrzegają poważne zagrożenia w pluralizmie kulturowym, który nie zawsze ubogaca człowieka. Wśród prezentowanych artykułów dotyczących wychowania, pedagog, zajmujący się resocjalizacją, analizuje niepokoje przeżywane w obliczu zjawisk przestępczości i społecznego wykolejenia. Socjolog szuka uwarunkowań lękowych w różnych aspektach życia społecznego. Wreszcie opisane jest zjawisko lęku w sztuce, które jawi się często jako personifikacja zła w postaci diabła. Całość naszej prezentacji zamykają artykuły poświęcone programowemu przemycaniu zła w mediach, które rodzą lęk i mogą tworzyć ślepych naśladowców oraz komunikacji wychowawczej i postaw, które powinny kreować lepszy świat, chociaż zdarza się, że zamykają się we własnym egoizmie.

Published
2010-12-30
How to Cite
Pasierbek, W. (2010). Edytorial: Lęki współczesności. HORIZONS OF EDUCATION, 9(18), 5-6. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/332
Section
Thematic Articles