Edytorial: Lęki współczesności
Abstract
Oddajemy Czytelnikowi następny numer „Horyzontów Wychowania” poświęcony lękom współczesności, które tworzą także wydarzenia z moskiewskiego lotniska. Chcieliśmy opisać ten fenomen w różnych aspektach egzystencjalnych, nie zajmując się jego psychologicznym rozumieniem i etiologią. Pytanie, które przewija się z lektury, dotyczy przede wszystkim dzisiejszego sposobu wychowywania, formowania umysłów i sumień. Dlatego pedagodzy zaniepokojeni są ucieczką szkoły od procesu wychowania i kształtowania humanistycznego; dostrzegają poważne zagrożenia w pluralizmie kulturowym, który nie zawsze ubogaca człowieka. Wśród prezentowanych artykułów dotyczących wychowania, pedagog, zajmujący się resocjalizacją, analizuje niepokoje przeżywane w obliczu zjawisk przestępczości i społecznego wykolejenia. Socjolog szuka uwarunkowań lękowych w różnych aspektach życia społecznego. Wreszcie opisane jest zjawisko lęku w sztuce, które jawi się często jako personifikacja zła w postaci diabła. Całość naszej prezentacji zamykają artykuły poświęcone programowemu przemycaniu zła w mediach, które rodzą lęk i mogą tworzyć ślepych naśladowców oraz komunikacji wychowawczej i postaw, które powinny kreować lepszy świat, chociaż zdarza się, że zamykają się we własnym egoizmie.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: