Edytorial: Lęki współczesności
Abstract
Oddajemy Czytelnikowi następny numer „Horyzontów Wychowania” poświęcony lękom współczesności, które tworzą także wydarzenia z moskiewskiego lotniska. Chcieliśmy opisać ten fenomen w różnych aspektach egzystencjalnych, nie zajmując się jego psychologicznym rozumieniem i etiologią. Pytanie, które przewija się z lektury, dotyczy przede wszystkim dzisiejszego sposobu wychowywania, formowania umysłów i sumień. Dlatego pedagodzy zaniepokojeni są ucieczką szkoły od procesu wychowania i kształtowania humanistycznego; dostrzegają poważne zagrożenia w pluralizmie kulturowym, który nie zawsze ubogaca człowieka. Wśród prezentowanych artykułów dotyczących wychowania, pedagog, zajmujący się resocjalizacją, analizuje niepokoje przeżywane w obliczu zjawisk przestępczości i społecznego wykolejenia. Socjolog szuka uwarunkowań lękowych w różnych aspektach życia społecznego. Wreszcie opisane jest zjawisko lęku w sztuce, które jawi się często jako personifikacja zła w postaci diabła. Całość naszej prezentacji zamykają artykuły poświęcone programowemu przemycaniu zła w mediach, które rodzą lęk i mogą tworzyć ślepych naśladowców oraz komunikacji wychowawczej i postaw, które powinny kreować lepszy świat, chociaż zdarza się, że zamykają się we własnym egoizmie.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: