Editorial: Contemporary Discourses in Education
Abstrakt
The open society needs (…) open educational policy, open-minded teachers, students and parents in order to change education conditions towards a better used capability of the human brain, and the development of abilities of every school agent in fast-changing surrounding and society (Śliwerski, 2017, p. 28 ‑29). Education as a factor in forming social structure (and one of the markers refers to stratification processes) is encompassed in the processes and phenomena in the realms of society, economy, and politics (Gromkowska-Melosik, 2008, p. 20). Each change, including education, can develop into an area of potential conflicts. Public (and scientific) discourses on issues of change will erupt into a battleground for different narratives, different views on educational reality and its functional context. Not only does this dispute touch a pragmatic dimension, but also an axiomatic one. Excerpt from questions concerning the issues of education reform, there are other basic questions: what is the meaning of education in today’s world? What are the purposes and objectives of education? Contemporary discourses in education will become a platform for voiced concerns about change, where a new knowledge about education will be produced, and educational resources are confirmed, negated, or reinterpreted.The articles collect in the current volume of “Horyzonty Wychowania” are incorporated into a wide stream of educational studies, are voices to the discussion on contemporary education from a perspective in social and humanistic sciences. We are welcomed to read upon ideas discussed in texts by our Authors.Copyright (c) 2018 Mirosław Kowalski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: