Edytorial: Od racjonalności do emocjonalności
Abstract
poprzednie dwa numery „Horyzontów Wychowania” dotyczyły spraw racjonalności i myślenia. Są to fundamentalne faktory konstytucji człowieka, które pozwalają mu na sensowne życie. Jednakże, jak zauważyliśmy, racjonalność i proces myślenia nie zawsze właściwie są wykorzystywane; co więcej wraz z mocnym zaangażowaniem całej sfery psycho-fizycznej dochodzi nieraz do poważnych zachwiań emocjonalnych, które mają poważny oddźwięk w postawach człowieka. Ale może być inaczej: symbioza racjonalno-uczuciowa, racjonalno-emocjonalna sprawia, iż oddycha się wtedy całym sobą, całym swoim jestestwem. Wtedy to właśnie można mówić o „gustowaniu życia” i jego właściwej jakości. Problem jedynie w tym, by umieć znaleźć ten „złoty środek” współżycia, współtworzenia.
Zamierzeniem Redakcji było, by dokonać owego przejścia „od racjonalności do emocjonalności”, czemu poświęcony jest niniejszy numer czasopisma. Chodzi o to, by z jednej strony człowiek nie tłumił swoich emocji, które stanowią o jego dynamizmie i żywotności, a które czasami mogą go sprowadzić „na manowce”, a z drugiej, by ową sferą emocjonalności w jakiś sposób zarządzał rozum. Bywa też, że uczucia, emocje są nieuświadomione, a jedynie przejawiają swoje istnienie i wtedy o wiele trudniej racjonalnie nad tym zapanować. Naturalnie, trudno znaleźć konkretną, jednoznaczną receptę na takie funkcjonowanie, ale na pewno jest to możliwe.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: