Editorial: Contemporary Discourses in Education
Abstrakt
The open society needs (…) open educational policy, open-minded teachers, students and parents in order to change education conditions towards a better used capability of the human brain, and the development of abilities of every school agent in fast-changing surrounding and society (Śliwerski, 2017, p. 28 ‑29). Education as a factor in forming social structure (and one of the markers refers to stratification processes) is encompassed in the processes and phenomena in the realms of society, economy, and politics (Gromkowska-Melosik, 2008, p. 20). Each change, including education, can develop into an area of potential conflicts. Public (and scientific) discourses on issues of change will erupt into a battleground for different narratives, different views on educational reality and its functional context. Not only does this dispute touch a pragmatic dimension, but also an axiomatic one. Excerpt from questions concerning the issues of education reform, there are other basic questions: what is the meaning of education in today’s world? What are the purposes and objectives of education? Contemporary discourses in education will become a platform for voiced concerns about change, where a new knowledge about education will be produced, and educational resources are confirmed, negated, or reinterpreted.The articles collect in the current volume of “Horyzonty Wychowania” are incorporated into a wide stream of educational studies, are voices to the discussion on contemporary education from a perspective in social and humanistic sciences. We are welcomed to read upon ideas discussed in texts by our Authors.Copyright (c) 2018 Mirosław Kowalski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: