Edytorial: Moc i niemoc myślenia
Abstract
Zasadniczą funkcją ludzkiego rozumu jest myślenie. Proces myślenia przebiega w mózgu i polega na skojarzeniach, używaniu pamięci, korzystaniu z pewnego zasobu informacji i na tej podstawie konstruowaniu wniosków, które nierzadko mogą się okazać iluzoryczne czy błędne. Z procesem myślenia związana jest także refleksja i dialog. Niektórzy uważają, że miarą myślenia jest inteligencja człowieka. Rozróżniamy też pewne kategorie myślowe, jak: pozytywne i negatywne, twórcze, strategiczne, indukcyjne, dedukcyjne, abstrakcyjne, logiczne i wiele, wiele innych. Kategorie te zależne są od przedmiotu, który „przerabia” rozum w procesie myślenia, jak również ich celowości. Już sam Kartezjusz początkiem XVII wieku w słynnym stwierdzeniu: cogito ergo sum (myślę, więc jestem) przypisuje tej zdolności człowieka funkcję zasadniczą, bowiem ściśle związaną z jego świadomością i bytowością....
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: